PolskaRozpoczęły się poprawkowe stare matury

Rozpoczęły się poprawkowe stare matury

W całym kraju trwa poprawkowa matura z języka polskiego dla młodzieży. Egzamin dojrzałości dla dorosłych rozpocznie się o 15.30 - przystąpią do niego osoby, które wcześniej oblały maturę lub zdają ją po raz pierwszy.

09.01.2006 15:20

W warszawskim Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych, należącym do Zespołu Szkół nr 23, do matury przystąpi ok. 40 osób. Są to absolwenci szkoły, którzy właśnie zakończyli naukę, absolwenci z wcześniejszych lat, którzy wcześniej nie zdawali egzaminu, słuchacze, którzy wcześniej oblali, oraz absolwenci innych szkół, skierowani do zdawania egzaminu w tej placówce przez kuratorium.

Technikum w naszym zespole szkół zostało zlikwidowane, jego absolwenci mogą zdawać egzamin poprawkowy przez komisją kuratoryjną - powiedziała dyrektor zespołu szkół Teresa Dondziłło.

Absolwenci szkół dla młodzieży, chętni do poprawienia egzaminu dojrzałości, rozpoczęli egzamin w poniedziałek o 9 rano. Większość z nich zdaje maturę przed komisjami kuratoryjnymi, ponieważ zazwyczaj szkoły dla młodzieży nie organizują styczniowej sesji egzaminacyjnej.

W woj. mazowieckim do egzaminu w terminie styczniowym przystępuje łącznie ok. 5 tys. osób, są to głównie osoby dorosłe. W poniedziałek rano do poprawkowego egzaminu z języka polskiego przystąpiły 274 osoby. Chęć zdawania matury w terminie dla dorosłych zadeklarowało 4 tys. osób.

Do starej matury po raz ostatni nowi abiturienci przystąpią w sesji styczniowej w 2009 r. Przez dwa lata od tego terminu będzie można jeszcze poprawiać egzamin.

W woj. opolskim ponad tysiąc osób zgłosiło chęć zdawania starej matury w zimowej sesji. Poniedziałkowy egzamin zdaje 740 dorosłych i 82 uczniów szkół dla młodzieży.

W Zespole Szkół im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Opolu do matury przystąpią w poniedziałek absolwenci dwóch liceów dla dorosłych: zaocznego i wieczorowego, a także poprawkowicze i absolwenci innych szkół, w których nie organizuje się egzaminu.

"Łącznie chęć przystąpienia do matury zgłosiło ponad 140 osób, nie wiadomo jednak, czy wszystkie stawią się na egzamin" - powiedziała PAP dyrektor zespołu szkół Danuta Katoros.

W trakcie egzaminu obowiązują rygorystyczne środki zapobiegające ściąganiu. Zdający nie mogą mieć przy sobie toreb ani nic, w czym można ukryć ściągę (np. maskotek przynoszących szczęście). Nie wolno też korzystać z telefonów komórkowych.

Mamy bardzo ścisłe reguły i przestrzegamy ich surowo. Każdy, kto zostanie przyłapany na próbie ściągania, natychmiast musi przerwać zdawanie egzaminu - podkreśliła dyrektor.

Starą maturę można poprawiać przez dwa lata od przystąpienia do niej po raz pierwszy. Jeśli uczeń pierwszy raz zdawał egzamin w sesji majowej w 2004 r. i oblał np. pisemny język polski, ma prawo przystępować do tego egzaminu w kolejnych sesjach styczniowych i majowych, aż do maja 2006. Jeśli do tego czasu nie uda mu się poprawić wyniku, to aby zdać maturę w kolejnej sesji, będzie musiał jeszcze raz zdawać wszystkie egzaminy.

Na egzamin dojrzałości wszystkie wojewódzkie kuratoria oświaty przygotowują własne tematy. W województwie mazowieckim maturzyści mogli wybrać jeden z poniższych:

1) Poezja, proza, dramat. Który z rodzajów literackich najbardziej do ciebie przemawia? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do wybranych utworów.

2) Życie nie dało niczego śmiertelnym bez wielkiej pracy. Potwierdź pogląd Horacego lub podejmij z nim polemikę, odwołując się do wybranych utworów literackich i dzieł filmowych.

3) Sprawdzian rozumienia tekstu literackiego autorstwa Jacka Kolbuszewskiego pt. "Kresy" oraz pisemna wypowiedź na jeden z podanych tematów:

- Czy rycerz polski przedstawiany był zawsze w literaturze jako bohater i heros? Rozważ odwołując się do dwóch - trzech utworów literackich.
- Małe ojczyzny polskich pisarzy. Zaprezentuj kilka utworów literackich, które powstały w kręgu oddziaływania wspomnień z rodzinnych stron. Swój wybór uzasadnij.

4) Dokonaj interpretacji wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera "Ta trawa, której nikt nie kosi". Zwróć uwagę w czym, zdaniem poety, tkwi piękno tatrzańskiej przyrody.

Według danych mazowieckiego kuratorium, zgodnie z tendencją widoczną od kilku lat, najwięcej osób wybrało trzeci temat, czyli sprawdzian z rozumienia tekstu i krótka wypowiedź pisemną. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyła się interpretacja wiersza.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)