'Rodzić po ludzku 2006' - dobry start kolejnej edycji akcji
W Wigilię świąt Bożego Narodzenia na łamach 'Gazety Wyborczej' rozpoczęła się kolejna, czwarta już edycja akcji społecznej 'Rodzić po ludzku'.
05.01.2006 | aktual.: 05.01.2006 10:34
Celem akcji zainicjowanej w roku 1994 przez „Gazetę Wyborczą” jest zmiana warunków, w jakich kobiety w Polsce rodzą dzieci. Organizatorami „Rodzić po ludzku 2006” są: „Gazeta Wyborcza”, Fundacja „Rodzić po ludzku”, „Wysokie Obcasy” i miesięcznik „Dziecko”, partnerem jest firma Johnson & Johnson, a patronami medialnymi: Gazeta.pl, AMS, TVP 1 i Jedynka Polskiego Radia.
Początek tegorocznej akcji „Rodzić po ludzku” jest rewelacyjny – już w pierwszym tygodniu 3,5 tys. kobiet wypełniło w internecie ankiety. To bardzo dobry wynik, świadczący o tym, że kolejna edycja akcji jest potrzebna. Dla porównania – w poprzednich edycjach zgromadzono w ciągu całego czasu trwania akcji kilkanaście tysięcy ankiet i listów od kobiet – powiedziała Dorota Frontczak, koordynatorka „Rodzić po ludzku 2006”, dziennikarka „Wysokich obcasów”.
Poprzednie edycje akcji (w latach 1994-95 i 2000) spotkały się szerokim odzewem kobiet i doprowadziły do szeregu pozytywnych zmian na oddziałach położniczych polskich szpitali. Jednak sygnały napływające do Fundacji „Rodzić po ludzku” wskazują, że jakość usług oferowanych w polskich szpitalach nadal nie jest dla kobiet zadowalająca. Stare, złe praktyki wracają, a za zapewnienie warunków pozwalających rodzić po ludzku, większość szpitali pobiera opłaty, często wygórowane.
Stąd inicjatywa zorganizowania kolejnej akcji społecznej „Rodzić po ludzku 2006”, której celem jest walka z medykalizacją ciąży i porodu, doprowadzenie do upodmiotowienia rodzących kobiet oraz do minimalizacji rozwarstwienia ekonomicznego rodzących poprzez zwiększenie zakresu usług świadczonych w ramach podstawowego koszyka świadczeń zdrowotnych.
W ramach akcji na łamach „Gazety Wyborczej”, „Wysokich Obcasów” i „Dziecka” będą publikowane teksty o problemach, z jakimi borykają się kobiety w ciąży, rodzące i po porodzie, listy od młodych matek poświęcone ich porodowym doświadczeniom oraz artykuły związane z akcją, a szczególnie dotyczące służby zdrowia i polityki społecznej. TVP 1 i Jedynka Polskiego Radia w porozumieniu z redakcjami „Gazety”, „Wysokich Obcasów” i „Dziecka” przygotowują tematyczne audycje emitowane co najmniej raz w miesiącu. W styczniu TVP1 wyemituje reklamę społeczną akcji wyreżyserowaną przez Piotra Łazarkiewicza. Wersja radiowa reklamy wyemitowana zostanie przez Jedynkę Polskiego Radia. Kilkakrotnie publikowana będzie ankieta skierowana do matek, w której opiszą one swój poród informując o tym, w jakim szpitalu się odbył. Na podstawie tych ankiet na koniec 2006 roku zostanie przygotowany i wydrukowany „Przewodnik po szpitalach położniczych”. Najwyżej ocenione szpitale zostaną wyróżnione nagrodami.
Ze względu na rozmach, skalę i trwałość zmian akcja „Rodzić po ludzku” uznawana jest za największą i najbardziej skuteczną akcją społeczną w Polsce zainicjowaną przez media. Szczegółowe informacje o akcji dostępne na stronie: www.gazeta.pl/rodzicpoludzku .
Inne akcje społeczne związane z tematyką macierzyństwa i kobiet w Polsce prowadzone przez media Agory to „Mieć dziecko w Polsce?” – akcja, której celem było zwrócenie uwagi na społeczną skalę problemu starzenia się polskiego społeczeństwa i wspieranie rozwiązań prawnych i ekonomicznych, które sprzyjają macierzyństwu oraz plebiscyt Firma Przyjazna Mamie organizowany przez miesięcznik „Dziecko” i „Poradnik Domowy”.