PolskaRewolucja komunikacyjna w Warszawie przed Euro 2012?

Rewolucja komunikacyjna w Warszawie przed Euro 2012?

Prawie 200 nowych autobusów i 155 tramwajów - w ten sposób władze Warszawy chcą zapewnić dojazd do Stadionu Narodowego dla kibiców EURO 2012. Wiadomo już, że na mistrzostwa nie uda się wybudować II linii metra i stąd w stołecznym ratuszu opracowano nowe rozwiązania komunikacyjne.

04.08.2008 | aktual.: 04.08.2008 15:40

Władze chcą wprowadzić dodatkowe pasy ruchu dla autobusów, wytypowano też ulice, na których będą ograniczenia w ruchu dla samochodów prywatnych. Urzędnicy biorą również pod uwagę przeznaczenie mostu Świętokrzyskiego tylko dla pieszych.

Jak zapewnia rzecznik prasowy stołecznego ratusza, Tomasz Andryszczyk, jeszcze w tym tygodniu władze miasta podpiszą umowę z Tramwajami Warszawskimi na zakup nowego taboru. Będzie to umowa wieloletnia, która pozwoli na rozpisanie największego w historii przetargu na tramwaje. Jak dodaje rzecznik, zdecydowanej poprawie ulegnie połączenie lotniska Okęcie z centrum miasta, 13 składów kolejki SKM już od 2010 roku zacznie kursować z lotniska przez Śródmieście do Legionowa i Otwocka.

Jak zapewnia prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, unieważnienie przetargu na budowę II linii metra nie spowoduje kłopotów z dojazdem do Stadionu Narodowego. Zdaniem prezydent, władze miasta nie mogły zgodzić się na budowę metra za dwa razy większą kwotę, niż pierwotnie zakładano. To są nasze wspólne pieniądze z naszych podatków i musi być minimalny poziom opłacalności - mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz. Jak dodaje prezydent Warszawy, w razie wybudowania II linii metra wymagania UEFA zostałyby spełnione z nawiązką.

II linię zastąpią inne środki. Miasto podpisało z metrem i Szybka Koleją Miejską długoterminowe umowy, które umożliwiają zakup nowoczesnego taboru. Gronkiewicz-Waltz zapowiada, że dodatkowo powstaną nowe, przyspieszone linie, więc zdecydowanie poprawi się komfort jazdy komunikacją publiczną.

Przetarg na budowę II linii metra zostanie ponownie rozpisany na przełomie września i października. Jak zapewnia Tomasz Andryszczyk, prace przy budowie II linii, które będą trwały w czasie EURO 2012, nie utrudnią poruszania się po mieście. W założeniach do przetargu będzie jasno określone, że prace odkrywkowe na skrzyżowaniach będą musiały być zamknięte i zakończone do końca marca do 2012 roku.

Władze Warszawy oszacowały, że w czasie piłkarskich mistrzostw Europy do stolicy przyjedzie około 200 tysięcy kibiców. Zdaniem Tomasza Andryszczyka, komunikacja miejska będzie przygotowana na taką ilość dodatkowych pasażerów. Zwiększona zostanie ilość bus-pasów, jak i ścieżek rowerowych.

Władze miasta chcą również do 2012 roku wybudować Most Północny, co pozwoliłoby na rozładowanie korków w okolicach Stadionu Narodowego.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)