Rekomendacje KNF mogą podnieść opłaty za OC
Wytyczne dla zakładów nakładające na nie obowiązek poprawy jakości usług dotyczących likwidacji ?szkód wpłyną ?na ich wyniki finansowe.
Ubezpieczyciele są zgodni: w efekcie wprowadzanych przez Komisję Nadzoru Finansowego zmian zmuszeni będą więcej płacić klientom. A to z kolei nie pozostanie bez wpływu na cenę sprzedawanych obowiązkowych polis od odpowiedzialności cywilnej dla kierowców.
Andrzej Maciążek, wiceprezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń, zwraca uwagę, że wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego dotyczą wyłącznie nowych szkód.
- Według szacunków Polskiej Izby Ubezpieczeń podnoszą one koszty wypłat o około 1,2 mld zł rocznie. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to z naszej strony szacunek dość konserwatywny - mówi Maciążek. Jego zdaniem wytyczne sprawiają, że nieunikniony wydaje się wzrost średniej ceny OC komunikacyjnego w Polsce.
- Nie da się jednoznacznie określić skali tego wzrostu. Na pewno wpływ na ceny będzie różny w zależności od polityki zakładów ubezpieczeń oraz oczywiście tzw. szkodowości klientów - zapowiada Maciążek.
Jarosław Matusiewicz, dyrektor zarządzający ds. likwidacji szkód Uniqa, uważa, że każda standaryzacja pomaga rynkowi, ponieważ porządkuje i usprawnia procesy.
- Dzięki niej interpretacja zasad likwidacji szkód będzie taka sama w każdym towarzystwie - mówi. W jego ocenie wytyczne KNF będą miały wpływ na rentowność firm ubezpieczeniowych. Dlatego również on spodziewa się wzrostu cen polis.
Podobnego zdania jest Bartłomiej Behnke z porównywarki ubezpieczeń Superpolisa.pl.
- Lista wytycznych, którymi od 31 marca 2015 r. będą musieli kierować się ubezpieczyciele, może wpłynąć na ceny. Wiele wskazuje na to, że kierowcy za ubezpieczenie będą musieli płacić więcej - twierdzi Behnke. - Nawet jeśli w 2015 r. ceny OC wzrosną, towarzystwa raczej nie przestaną walczyć o klienta. Konkurencja przeniesie się być może na nieco wyższy poziom cen.
Jednak trwająca od paru lat wojna cenowa, w wyniku której ubezpieczyciele - aby zatrzymać klienta - byli skłonni obniżać ceny i rozszerzać ofertę w ramach tej samej polisy, może dobiec końca. W jej efekcie ceny spadły o 20-30 proc., a kierowcy mogli liczyć nawet na 70 proc. zniżkę od kupowanej polisy.
Komisja zaznaczyła, że niezależnie od rekomendacji zakłady ubezpieczeń były i nadal są zobowiązane postępować zgodnie z przepisami prawa, z poszanowaniem orzeczeń Sądu Najwyższego.
Ostrzegła też, że muszą one się liczyć ze wznawianiem zakończonych już procesów likwidacji szkód m.in. przez kancelarie odszkodowawcze.
?eg