Reklama podróży do Auschwitz
Krakowska prywatna firma przewozowa, która reklamuje przewozy turystów do byłego obozu Auschwitz, usunie plakaty z kontrowersyjną reklamą tej usługi; jej szef już przeprosił osoby, które poczuły się urażone plakatami. Zażądało tego kierownictwo Muzeum Auschwitz-Birkenau, argumentując, że plakaty godzą w pamięć ofiar KL Auschwitz oraz w wizerunek i dobre imię placówki.
28.12.2005 | aktual.: 28.12.2005 21:00
Plakat reklamujący przewozy turystów z Krakowa do byłego KL Auschwitz umieszczono w hotelach i na ulicach w stolicy Małopolski. Angielski tekst, umieszczony m.in. na tle drutu kolczastego, głosi: "Auschwitz? Z powrotnym biletem? Z centrum miasta? Tak, to możliwe!" Autorzy wykorzystali także fragment wizerunku byłego obozu. Dyrekcja muzeum dowiedziała się o tym ze środowego krakowskiego wydania "Gazety Wyborczej" i natychmiast zażądała usunięcia reklam.
Wicedyrektor Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau Krystyna Oleksy w oświadczeniu napisała, że firma przygotowała plakat "bez jakiejkolwiek konsultacji i akceptacji" ze strony placówki. Zażądała jego usunięcia.
Z informacji uzyskanych w muzeum szef firmy przewozowej Tomasz Stanek zadeklarował, że reklama zostanie usunięta i przeprosił wszystkich, którzy poczuli się nią dotknięci.
Obóz Auschwitz powstał w 1940 roku. KL Auschwitz II-Birkenau, powstał dwa lata później. Stał się przede wszystkim miejscem masowej zagłady Żydów. W ramach kompleksu Auschwitz funkcjonowała także sieć podobozów. Do obozu hitlerowcy deportowali co najmniej 1,3 mln osób. Zgładzili co najmniej 1,1 mln osób, głównie Żydów, Polaków, Romów i jeńców sowieckich.