Trzęsienie ziemi w szkołach. Zmiany obejmą każdy przedmiot
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło wprowadzenie edukacji klimatycznej do podstawy programowej od 2026 roku. Zmiany obejmą wszystkie przedmioty, a ich celem jest przygotowanie uczniów do życia w zmieniającym się świecie.
Co musisz wiedzieć?
- Edukacja klimatyczna zostanie wprowadzona do podstawy programowej w 2026 roku, obejmując wszystkie przedmioty w szkołach podstawowych i przedszkolach.
- Zespół ekspertów pracuje nad założeniami nowej podstawy programowej, w skład którego wchodzi 36 specjalistów z różnych dziedzin, w tym przedstawiciele organizacji pozarządowych i naukowcy.
- Szkolenia dla nauczycieli będą niezbędne, aby skutecznie wprowadzić nowe treści do nauczania.
Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Edukacji Narodowej, od 1 września 2026 roku edukacja klimatyczna stanie się integralną częścią podstawy programowej w szkołach podstawowych i przedszkolach. Rok później, jak podał dziennik.pl, zmiany mają dotknąć szkoły ponadpodstawowe.
Edukacja klimatyczna w podstawie programowej
Na razie nie wiadomo, ile godzin lekcyjnych zostanie poświęconych na nabycie przez uczniów "zielonych kompetencji". Edukacja klimatyczna ma być obecna na każdym przedmiocie - biologii, fizyce, geografii czy języku polskim. Wiąże się to ze szkoleniem nauczycieli i zapewne zmianą podręczników.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Będą przyspieszone wybory? Ekspert: To nie opłaca się nikomu
- Edukacja klimatyczna jest nam wszystkim niezwykle potrzebna. Musimy przygotować uczniów do życia w zmieniającym się świecie i na rynku pracy, gdzie tzw. zielone kompetencje mogą okazać się kluczowe - mówiła wiceminister edukacji Joanna Mucha, informując o powołaniu zespołu ds. edukacji klimatycznej, w skład którego wchodzi 36 specjalistów z bardzo różnych dziedzin.
- Chcemy, aby ten zespół wspierał Ministerstwo Edukacji Narodowej w tworzeniu podstawy programowej. Nie planujemy nowego przedmiotu - zależy nam na tym, by edukacja klimatyczno-środowiskowa była obecna na każdym etapie kształcenia i pojawiała się w różnych przedmiotach - wiceminister podkreśliła, że edukacja klimatyczno-środowiskowa ma być "holistyczna, interdyscyplinarna i ponadprzedmiotowa, a jednocześnie osadzona w kontekście lokalnym, tak by dawała uczniom poczucie sprawczości".
Czytaj także: Nowe terminy ferii zimowych. MEN ogłasza
Źródło: dziennik.pl, MEN, WP