Trzęsienie ziemi w szkołach. Zmiany obejmą każdy przedmiot

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło wprowadzenie edukacji klimatycznej do podstawy programowej od 2026 roku. Zmiany obejmą wszystkie przedmioty, a ich celem jest przygotowanie uczniów do życia w zmieniającym się świecie.

Klasa. Zdjęcie ilustracyjneKlasa. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © EAST_NEWS | Karol Porwich
Paulina Ciesielska

Co musisz wiedzieć?

  • Edukacja klimatyczna zostanie wprowadzona do podstawy programowej w 2026 roku, obejmując wszystkie przedmioty w szkołach podstawowych i przedszkolach.
  • Zespół ekspertów pracuje nad założeniami nowej podstawy programowej, w skład którego wchodzi 36 specjalistów z różnych dziedzin, w tym przedstawiciele organizacji pozarządowych i naukowcy.
  • Szkolenia dla nauczycieli będą niezbędne, aby skutecznie wprowadzić nowe treści do nauczania.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Edukacji Narodowej, od 1 września 2026 roku edukacja klimatyczna stanie się integralną częścią podstawy programowej w szkołach podstawowych i przedszkolach. Rok później, jak podał dziennik.pl, zmiany mają dotknąć szkoły ponadpodstawowe.

Edukacja klimatyczna w podstawie programowej

Na razie nie wiadomo, ile godzin lekcyjnych zostanie poświęconych na nabycie przez uczniów "zielonych kompetencji". Edukacja klimatyczna ma być obecna na każdym przedmiocie - biologii, fizyce, geografii czy języku polskim. Wiąże się to ze szkoleniem nauczycieli i zapewne zmianą podręczników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Będą przyspieszone wybory? Ekspert: To nie opłaca się nikomu

- Edukacja klimatyczna jest nam wszystkim niezwykle potrzebna. Musimy przygotować uczniów do życia w zmieniającym się świecie i na rynku pracy, gdzie tzw. zielone kompetencje mogą okazać się kluczowe - mówiła wiceminister edukacji Joanna Mucha, informując o powołaniu zespołu ds. edukacji klimatycznej, w skład którego wchodzi 36 specjalistów z bardzo różnych dziedzin.

- Chcemy, aby ten zespół wspierał Ministerstwo Edukacji Narodowej w tworzeniu podstawy programowej. Nie planujemy nowego przedmiotu - zależy nam na tym, by edukacja klimatyczno-środowiskowa była obecna na każdym etapie kształcenia i pojawiała się w różnych przedmiotach - wiceminister podkreśliła, że edukacja klimatyczno-środowiskowa ma być "holistyczna, interdyscyplinarna i ponadprzedmiotowa, a jednocześnie osadzona w kontekście lokalnym, tak by dawała uczniom poczucie sprawczości".

Źródło: dziennik.pl, MEN, WP

Wybrane dla Ciebie

Uzupełniająca rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2025. Co warto wiedzieć?
Uzupełniająca rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2025. Co warto wiedzieć?
Kard. Ryś powołuje komisję ws. pedofilii. Niezależna i świecka
Kard. Ryś powołuje komisję ws. pedofilii. Niezależna i świecka
Braun i Fritz bez immunitetów? Bodnar skierował wnioski
Braun i Fritz bez immunitetów? Bodnar skierował wnioski
Ukraińcy odzyskali tysiąc ciał. Teraz je sprawdzą
Ukraińcy odzyskali tysiąc ciał. Teraz je sprawdzą
Polski profesor zastrzelony w Grecji. Zatrzymano pięć osób
Polski profesor zastrzelony w Grecji. Zatrzymano pięć osób
Zatrzymanie Afgańczyków na granicy. Decyzja sądu
Zatrzymanie Afgańczyków na granicy. Decyzja sądu
Pominięto Schnepfa. Instytut Pileckiego broni wystawy
Pominięto Schnepfa. Instytut Pileckiego broni wystawy
Systemy łączności w polskich służbach zawodne. Narażone na podsłuch
Systemy łączności w polskich służbach zawodne. Narażone na podsłuch
Śmierć ciężarnej Izabeli z Pszczyny. Jest wyrok
Śmierć ciężarnej Izabeli z Pszczyny. Jest wyrok
Tusk ostro o PiS. "Zawsze gotowi zatruć radość"
Tusk ostro o PiS. "Zawsze gotowi zatruć radość"
Nowa premier Ukrainy. Parlament zdecydował
Nowa premier Ukrainy. Parlament zdecydował
Nowa faza poszukiwania Złotego Pociągu. Nowe nadzieje i wątpliwości ekspertów
Nowa faza poszukiwania Złotego Pociągu. Nowe nadzieje i wątpliwości ekspertów