Trwa ładowanie...
06-05-2015 14:20

Raport BEA: Lubitz wcześniej ćwiczył zniżanie samolotu

Francuscy śledczy ogłosili raport, w którym podali, że drugi pilot samolotu Germanwings Andreas Lubitz, podejrzany o celowe rozbicie 24 marca lecącej z Barcelony do Duesseldorfu maszyny, podczas porannego lotu tego dnia testował szybkie zniżanie samolotu.

Raport BEA: Lubitz wcześniej ćwiczył zniżanie samolotuŹródło: PAP/EPA, fot: YOAN VALAT
ds85fpg
ds85fpg

Z zaprezentowanego w środę wstępnego raportu francuskiej komisji ds. katastrof lotniczych (BEA), wynika, że podczas lotu tym samy airbusem A320 do Barcelony z Duesseldorfu Lubitz pięciokrotnie w ciągu ponad 4 minut obniżał samolot, a następnie zwiększył jego wysokość.

Jednak pozostali członkowie załogi, pasażerowie czy też francuscy kontrolerzy lotów nie mogli zdawać sobie sprawy, że wykonuje on ten manewr, gdyż maszyna podchodziła wtedy do lądowania.

- Nie mogę spekulować na temat tego, co działo się w jego głowie. Mogę tylko powiedzieć, że wciskał ten przycisk, by zmienić minimalne ustawienia do stu stóp oraz że zrobił to kilka razy - powiedział szef BEA Remi Jouty.

Z liczącego 30 stron dokumentu można wywnioskować, że podczas pierwszego lotu 24 marca kapitan, z którym jako drugi pilot leciał Lubitz, opuścił kokpit. Nie było go tam przez 4,5 minuty. Chwilę po wyjściu kapitana z kabiny Lubitz kilkukrotnie obniżył wysokość airbusa, w tym kilka razy zaledwie do stu stóp, czyli ok. 30 metrów.

ds85fpg

Raport śledczych opiera się na zapisach z czarnych skrzynek maszyny, która rozbiła się we francuskich Alpach podczas powrotnego lotu z Barcelony do Duesseldorfu. W katastrofie zginęło 150 osób, głównie obywatele Niemiec i Hiszpanii.

Według śledczych tuż po osiągnięciu przez maszynę wysokości przelotowej podczas lotu do Duesseldorfu kapitan powiedział Lubitzowi, że opuszcza kokpit i poprosił go o przejęcie sterów.

Zaledwie 30 sekund po zamknięciu drzwi 27-latek zaczął wykonywać wcześniej przećwiczony manewr. Korzystając z autopilota, obniżył maszynę do stu stóp, czyli wystarczająco nisko, by rozbić samolot o pobliskie góry. Następnie zmienił kolejne ustawienia, by zwiększyć prędkość airbusa.

BEA podkreśliła, że chodzi o wstępny raport oraz że nadal bada "niedociągnięcia systemowe, które mogły doprowadzić do tego wypadku i podobnych wydarzeń". Końcowy raport zostanie opublikowany mniej więcej za rok i może zawierać rekomendacje dotyczące drzwi do kokpitu i wykorzystywania dokumentacji medycznej pilotów przez linie lotnicze.

ds85fpg

Śledczy koncentrują się na "równowadze pomiędzy tajemnicą lekarską a bezpieczeństwem lotów" - poinformowano w raporcie.

O wnioskach wstępnego raportu BEA informował wcześniej w środę niemiecki "Bild". Według tabloidu zachowanie drugiego pilota świadczy o jego działaniu z rozmysłem. Autor artykułu uważa, że nie można wykluczyć, iż Lubitz nie tylko chciał przetestować szybkie obniżanie maszyny, lecz być może zamierzał rozbić ją już podczas wcześniejszego lotu.

Pierwszą czarną skrzynkę z zapisem rozmów i innych dźwięków w kokpicie znaleziono krótko po katastrofie. Analiza tego urządzenia doprowadziła do przypuszczeń, że Lubitz zabarykadował się w kokpicie i odmówił wpuszczenia kapitana, po czym rozmyślnie rozbił maszynę. Odczyty z drugiej skrzynki potwierdziły tezę o jego rozmyślnym działaniu.

ds85fpg

Analiza jego prywatnego komputera wykazała, że poszukiwał on w internecie informacji o "sposobach popełnienia samobójstwa", a także sprawdzał informacje dotyczące drzwi kokpitu i ich zabezpieczeń.

Wcześniej niemieckie linie lotnicze Lufthansa, do których należą tanie Germaniwngs, podały, że w 2009 roku Lubitz informował o przejściu "ciężkiego epizodu depresyjnego".

W mieszkaniu Lubitza znaleziono podarte zwolnienie lekarskie, wskazujące, że tego dnia, gdy doszło do katastrofy, pilot był chory i nie powinien był lecieć.

ds85fpg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
ds85fpg
Więcej tematów