PolskaRadio Kierowców ma 30 lat

Radio Kierowców ma 30 lat

Wszystko zaczęło się 4 lutego 1974 roku o 11.18. Audycja „Nie tylko dla kierowców” trwała 7 minut. Tematów przybywało z dnia na dzień, wraz z budząca się motoryzacją, z której do historii odchodziły Warszawy i Syreny zastępowane przez produkowane wielkoseryjnie Polskie Fiaty 125 i 126.

Radio Kierowców ma 30 lat

Radio dla kierowców

Pierwsze audycje przygotowywali na antenę: Wojciech Kalina – pierwszy kierownik zespołu Radia Kierowców, Lech Pędzich (obaj już nie żyją), Andrzej Komorowski (emeryt), Marek Barański, Nina Laskowska i Olga Braniecka pod kierownictwem Jerzego Gruma. Wkrótce do zespołu doszlusowali, Marian Przetakiewicz – Leśniewski, Zofia Chomicz oraz Aleksander Żyzny. Z początkiem roku 1975 utworzono zespół "Radia Kierowców", który przygotowywał na antenę już 5 audycji: drugą w ciągu dnia, 5-minutową o godzinie 18.25 oraz trzy nocne, również 5-minutowe o 1.05, 2.05 i 3.05. Każda z nich zawierała prognozę pogody oraz relacje korespondentów terenowych, wywiady, felietony i komentarze.

Wśród współpracowników pojawiali się między innymi: Jan Ciszewski (korespondencje z Rajdu Monte Carlo)
, Stefan Wysocki (dziennikarz – miłośnik muzyki, żagli i motoryzacji), Andrzej Mosz (TVP – Za Kierownicą). Prawdziwą próbą zespołu redakcyjnego była „Zima stulecia” z przełomu lat 1978/1979, kiedy życie wymusiło wejścia na żywo z najbardziej aktualnymi informacjami o warunkach atmosferyczno-drogowych i z dróg. Wtedy też okazało się jak ważne dla kierowców są informacje pogodowe.

Jazda z radiem

Z czasem specjalnością "Radia Kierowców" stały się wykraczające poza stałe czasy antenowe akcje „Uwaga! Bądź przezorny na drodze” organizowane przy okazji wzmożonego ruchu wakacyjnego czy świątecznego. Audycje wędrowały po radiowej ramówce zmieniając pory emisji. Dochodziły dodatkowe pozycje jak „Z melodią w samochodzie” w sobotnie przedpołudnia czy „Radio w samochodzie” i „Salon samochodowy Radia Kierowców” w porze niedzielnych, popołudniowych powrotów.

Wielką popularnością wśród słuchaczy cieszyły się dyżury ekspertów z różnych dziedzin, zwłaszcza specjalistów od prawa o ruchu drogowym przy okazji zmian Kodeksu czy fabrycznych specjalistów z FSO i FSM. Wydarzeniami motoryzacyjnymi relacjonowanymi przez inne media były organizowane z inicjatywy "Radia Kierowców" Długodystansowe Jazdy Oszczędnościowe czy konkurs na najskuteczniejsze zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą. Kilka lat temu, wspólnie z „Superexpressem”, twórcy audycji zorganizowali zakończoną sukcesem akcję zbierania podpisów pod apelem do Sejmu o zaostrzenie kar dla nietrzeźwych sprawców wypadków drogowych.

Przez ostatnie 7 lat wspólnie z tygodnikiem „Motor” program organizował jeden z najbardziej prestiżowych w kraju plebiscytów samochodowych „Autopremiera”. Z biegiem lat zmieniał się charakter oferty antenowej, prawie znikły porady techniczno-eksploatacyjne i skargi na jakość usług naprawczych a zdecydowanie poszerzyła się warstwa informacyjna. Dziś na dobrą sprawę nie ma potrzeby organizowania specjalnych akcji „Uwaga! Bądź przezorny na drodze”, bo na codzienny program Radia Kierowców - obok bez mała godzinnej audycji między 15 a 16 - składa się kilkanaście „wejść” z informacjami o warunkach jazdy, kolejkach na granicach, utrudnieniach w ruchu, wypadkach i objazdach.

Niezmiennie przez 30 lat dominującym tematem pozostaje bezpieczeństwo, propagowanie prawa o ruchu drogowym oraz bezpiecznych i kulturalnych zachowań. Jest to skądinąd misja radia publicznego, którą "Radio Kierowców" wypełnia przez cały czas obecności na antenie programu I Polskiego Radia.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)