Producenci piwa chcą oduczyć kierowców picia
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie chce oduczyć kierowców picia! "Zero tolerancji dla jazdy po alkoholu" to akcja, która ma im uświadomić, że nawet niewielka ilość procentów we krwi uniemożliwia bezpieczne kierowanie pojazdem. Wczoraj kampania rozpoczęła się w Krakowie. Na przejściach dla pieszych pojawiły się osoby z transparentami "Piłeś - pohamuj się - nie jedź!". Akcja jest częścią ogłoszonego niedawno przez ONZ i WHO Pierwszego Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Drogowego.
Tematem przewodnim są młodzi użytkownicy dróg. Młodzi kierowcy to grupa szczególnego ryzyka: brawura, niezapinanie pasów i brak wyobraźni - to najczęstsze przyczyny wypadków- mówi Danuta Gut ze związku piwowarskiego. To również grupa, w której istnieje szansa zmiany mentalności i zachowań. Dlatego akcja edukacyjna jest kierowana właśnie do nich.
Organizatorzy akcji podkreślają, że nie ma bezpiecznej ilości alkoholu, pozwalającej prowadzić samochód. Każdy reaguje inaczej w zależności od wagi, wieku, płci, metabolizmu. Dlatego zanim zacznie się zabawę w lokalu, warto pomyśleć nad bezpiecznym transportem do domu.
Od 20 kwietnia do 6 maja w 30 wybranych krakowskich pubach i klubach będą organizowane zabawy w tzw. wyznaczonego kierowcę (DRIvera - Dyżurnego Ruchu Imprezowego). Ideą gry jest wybranie spośród grona znajomych osoby, która danego wieczoru nie będzie piła alkoholu i rozwiezie przyjaciół do domu. Podczas wielkiej majówki na Błoniach, 1 i 3 maja zostanie zbudowany tor do jazdy quadami w specjalnych okularach - alkogoglach. Symulują one stan, w jakim znajduje się osoba po spożyciu alkoholu.
W 2006 r. w województwie małopolskim nietrzeźwi kierowcy byli sprawcami 277 wypadków oraz 831 kolizji. Zginęło w nich 21 osób, a 410 zostało rannych. Kampania organizowana jest pod przy wsparciu małopolskiej Komendy Wojewódzkiej Policji, która w czasie jej trwania będzie prowadzić wzmożone kontrole trzeźwości kierowców.
Katarzyna Janiszewska