Prezydent podpisał nowelizację ustawy dotyczącą małych przedszkoli
Prezydent Lech Kaczyński podpisał
nowelizację ustawy o systemie oświaty - poinformowało w czwartek
Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta. Zgodnie z tą nowelizacją,
funkcjonowanie w polskim systemie edukacji tak zwanych małych
przedszkoli i innych alternatywnych form wychowania przedszkolnego
zostało prawnie usankcjonowane.
Zgodnie z nowelizacją, w alternatywnych przedszkolach zatrudnieni będą wykwalifikowani pedagodzy, ale pozostałe wymagania, np. lokalowe, będą mniej rygorystyczne niż dla tradycyjnych przedszkoli. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części. Nowe placówki mogą być prowadzone m.in. przez organizacje pozarządowe.
Od kilku lat w Polsce, głównie dzięki środkom z Unii Europejskiej, tworzone są małe wiejskie przedszkola. Obecnie jest ich około 800, uczęszcza do nich około 9 tys. dzieci. Tworzeniu alternatywnych przedszkoli patronują m.in. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego i Federacja Inicjatyw Oświatowych.
Problem polega na tym, że unijne pieniądze kończą się w grudniu, a bez wpisania małych przedszkoli do ustawy o systemie oświaty gminy - nawet gdyby chciały - nie miałyby podstaw, żeby dać pieniądze na takie przedszkola.
Odsetek dzieci w wieku 3-5 lat zapisanych do przedszkoli w Polsce jest najniższy wśród krajów UE - wynosi tylko ok. 30% Tymczasem wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego np. na Węgrzech, w Belgii i Irlandii wynosi 100%, a w Czechach, Włoszech i Szwajcarii - ponad 90%.
Przeprowadzane w różnych krajach badania dotyczące rozwoju dzieci wskazują na olbrzymie znaczenie dostępu do edukacji od najmłodszych lat. Dzieci, które uczęszczają do przedszkoli, lepiej dają sobie radę w szkole, lepiej rozwijają się emocjonalnie, społecznie, werbalnie i intelektualnie.
Prowadzenie przedszkoli jest zadaniem własnym samorządów - oznacza to, że utrzymanie placówek oraz wynagrodzenia nauczycieli tam pracujących finansowane są ze środków własnych samorządów. Ograniczenia finansowe samorządów doprowadziły do zamknięcia pomiędzy 1990 a 2001 r. ponad 30% przedszkoli.
W nowelizacji ustawy o systemie oświaty zapisano także, że dziecko, któremu stan zdrowia nie pozwala na chodzenie do szkoły, będzie mogło korzystać z indywidualnego nauczania już na etapie "zerówki".
Dotąd możliwe było to dopiero od pierwszej klasy szkoły podstawowej. O tym, czy dziecko potrzebuje indywidualnego nauczania, będą decydować eksperci z poradni psychologiczno- pedagogicznej. O organizację nauki dla takiego dziecka będzie musiał zadbać dyrektor szkoły lub przedszkola, które prowadzi zerówkę.
W nowelizacji zapisano także sposób obliczania wysokości opłat za obiady w stołówkach szkolnych.
Zapisy nowelizacji ustawy o systemie oświaty dotyczące alternatywnych przedszkoli wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2008 r., zaś dotyczące nauczania indywidualnego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.