PolskaPremia za szczepienie. Sieć handlowa zachęca pracowników

Premia za szczepienie. Sieć handlowa zachęca pracowników

Pierwsza sieć handlowa w Niemczech oferuje swoim pracownikom premię za zaszczepienie się. Czy jej śladem podążą inne sieci handlowe?

Premia za szczepienie. Sieć handlowa zachęca pracowników
Premia za szczepienie. Sieć handlowa zachęca pracowników
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/EPA/ZOLTAN BALOGH

Sieć dyskontowa Edeka Nord jako pierwsza w Niemczech sieć handlowa oferuje swoim pracownikom premię, jeśli zaszczepią się oni przeciwko COVID-19 – poinformowały niemieckie media. W skład Edeki Nord (będącej częścią grupy Edeka) wchodzi 670 supermarketów rozlokowanych w północnych Niemczech.

Premia dla pracowników to bon zakupowy o wartości 50 euro. "To kolejny krok naszych działań w walce z koronawirusem" – powiedziała rzeczniczka sieci Edeka Nord, cytowana przez "Frankfurter Allgemeine Zeitung" ("FAZ"). Na razie oferta obowiązuje dla tych pracowników, którzy znaleźli się w drugiej grupie osób uprawnionych do szczepienia. Grupa ta obejmuje m.in. osoby z przewlekłymi chorobami płuc, nerek, wątroby, osoby cierpiące na cukrzycę z komplikacjami lub osoby kontaktowe ciężarnych.

Aldi i Lidl nagradzają

Jak pisze "Frankfurter Allgemeine Zeitung", Edeka Nord jest pierwszą siecią handlową, która zaoferowała swoim pracownikom w Niemczech premię za szczepienia.

W Stanach Zjednoczonych swój personel nagradzają już z tego tytułu sieci Lidl i Aldi oraz Trader Joe's, spółka-córka Aldi Nord. Lidl płaci swoim amerykańskim pracownikom za zaszczepienie się po 200 dolarów (ok. 170 euro). Pieniądze są mają pokryć koszty związane z wizytą w centrum szczepień (np. konieczność dłuższego dojazdu). Aldi płaci – jak podaje "FAZ" - równowartość dwóch godzin pracy, żeby pracownicy nie musieli wybierać "między wynagrodzeniem a zdrowiem".

Podobne plany Lidla i Aldi w Niemczech nie są na razie znane.

Skuteczna zachęta?

Różne są jednak opinie na temat tego, czy premia za szczepienia to skuteczna zachęta. "FAZ" przytacza wnioski z badania naukowców z Uniwersytetu w Erfurcie, które ukazały się w lutym w fachowym magazynie "Journal of Medical Ethics". Naukowcy doszli do wniosku, że premie nie zwiększają gotowości do szczepień. W tym celu zapytano w reprezentatywnej ankiecie 1300 osób w Niemczech, czy zdecydowałyby się na szczepienie. Części respondentów oferowano premię w wysokości od 25 do 200 euro. Pomimo finansowej zachęty, gotowość do zaszczepienia się nie wzrosła.

Do innych wniosków doszli z kolei naukowcy, których analizę opublikowało Centrum Badań Społecznych w Berlinie. Bez rekompensaty chciało się zaszczepić 70 procent pytanych. Przy wypłacie 100 dolarów wartość ta wzrosła o 4,5 punktu procentowego, a przy 500 dolarach nawet o 13,6 punktu. Z kolei niskie premie rzędu 20 dolarów obniżają gotowość do szczepień o 5 punktów procentowych. Na potrzeby badania naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego i Instytutu Technologii w Karlsruhe (Niemcy) przeprowadzili od grudnia 2020 do lutego br. ankiety wśród 1000 Amerykanów.

Ilu pracowników sieci Edeka Nord, zatrudniającej prawie 4400 osób, skorzysta z premii i zaszczepi się, na razie nie wiadomo.

Źródło artykułu:Deutsche Welle
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)