Trwa ładowanie...
prąd
Artykuł sponsorowany

Prąd jak powietrze, czyli fotowoltaika z bilansowaniem 1:1

Bezpłatne magazynowanie nadwyżek energii, wyprodukowanej w przydomowej instalacji fotowoltaicznej - zapewnia Columbus w ramach oferty "Prąd jak powietrze". Niebawem klienci firmy będą mogli także zarządzać swoją energią, czyli przekazywać ją lub sprzedawać innym użytkownikom przy pomocy dedykowanej aplikacji, opartej o technologię blockchain. To pierwsza taka usługa dystrybucyjna na polskim rynku.

Share
Prąd jak powietrze, czyli fotowoltaika z bilansowaniem 1:1
Źródło: materiały partnera
d42f993

Wizja niezależnych energetycznie domów, zaspokajających w pełni własne potrzeby z odnawialnych źródeł, zaczyna się spełniać. Firma Columbus udostępnia ofertę, dzięki której właściciele przydomowych elektrowni fotowoltaicznych mogą w całości konsumować wyprodukowaną energię, a w niedalekiej przyszłości także będą mogli się nią dzielić z innymi użytkownikami systemu.

Koniec z opłatami za magazynowanie energii w sieci

Obowiązujący w Polsce od 2019 roku system opustów pozwala na magazynowanie w sieci elektroenergetycznej nadwyżek prądu z instalacji OZE przez maksymalnie 365 dni. Dzięki temu właściciele domowej fotowoltaiki, w okresach niższej produkcji energii, czyli np. wieczorami czy zimą, mogą odbierać oddane do sieci "zapasy", wytworzone w miesiącach letnich.

Nie odbywa się to jednak bezpłatnie. Operatorzy energetyczni za każdą 1 kilowatogodzinę energii wprowadzonej do sieci oddają 0,8 kWh (w przypadku instalacji o mocy do 10 kWp) lub 0,7 kWh dla większych instalacji. Koszt takiego magazynowania sięga zatem od 20 do 30 proc. wielkości zgromadzonych nadwyżek energii. Innowacyjną zmianą w usłudze dystrybucyjnej Columbusa jest całkowity brak opłat za magazynowanie energii. Bilansowanie w ramach "Prąd jak powietrze" odbywa się w systemie 1:1. Oznacza to, że wszystkie nadmiarowe kilowatogodziny wprowadzone do sieci mogą zostać odebrane bez żadnych ukrytych kosztów. Dodatkowo, nie ma ograniczeń czasowych. Klienci mogą odebrać swoje nadwyżki przez cały okres trwania umowy z Columbus.

Jakie korzyści daje bilansowanie 1:1?

materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Możliwość odbioru 100% przekazanych nadwyżek energii to oszczędności już na samym starcie. Przyszły właściciel domowej fotowoltaiki nie musi, jak dotychczas, kupować przewymiarowanej w stosunku do potrzeb instalacji, ponieważ całość wyprodukowanego prądu wraca do niego.

d42f993

W rezultacie klient płaci mniej za instalację, potrzebuje też mniejszej powierzchni dachu lub gruntu, na której zostaną zamieszczone panele. Z kolei osoby, które już posiadają instalację o wyższej mocy, nadmiar niewykorzystanego prądu mogą m.in. przekazać innym użytkownikom sieci lub wykorzystać do ładowania samochodu z napędem elektrycznym. Istotną korzyścią, nie tylko dla klientów, ale również dla środowiska, jest gwarancja zielonej energii. W usłudze dystrybucyjnej “Prąd jak powietrze” Columbus zapewnia 100% energii z Gwarancją Pochodzenia, co oznacza, że użytkownicy będa korzystać wyłącznie z energii ze źródeł odnawialnych.

materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Zamień kilowaty na tokeny i zarządzaj nimi samodzielnie

Columbus pracuje nad autorską aplikacją, opartą o technologię blockchain, którą już wkrótce udostępni swoim klientom. Będzie to inteligentne centrum zarządzania energią w domu. Aplikacja ColumbusOS pozwoli na monitorowanie produkcji energii oraz ilości oddanej i pobranej z sieci.

Nadwyżki energii będą przeliczane i "odkładane" w portfelu jako tokeny. Za tokeny użytkownik będzie mógł odbierać energię, którą oddał. Oprócz tego, będzie mógł przesyłać tokeny innym użytkownikom systemu lub np. do stacji ładowania pojazdów elektrycznych, aby zasilić swój samochód. W oparciu o monitoring pogody, pochodzący z urządzenia meteo, instalowanego razem z panelami PV, dane historyczne, oraz zaawansowane modele pogodowe i modele uczenia maszynowego, w przyszłości aplikacja będzie też dawać porady dotyczące optymalizacji zużycia energii.

O nowej usłudze Columbus "Prąd jak powietrze" można dowiedzieć się więcej na stronie www.pradjakpowietrze.pl lub pod numerem telefonu: 22 123 04 44.

d42f993

Podziel się opinią

Share
d42f993
d42f993
Więcej tematów