Parkujesz przy torach? Pożałujesz

Zablokowanie torowiska może kierowcę słono kosztować. Rekordzista zapłacił za nieprawidłowe zaparkowanie samochodu aż 2 tys. zł.

Tramwaje są blokowane przez roztargnionych kierowców najczęściej przy placu Wolności
Źródło zdjęć: © WP.PL

Godzina 11. Na placu Wolności staje tramwaj linii nr 2. Nie może przejechać, bo drogę blokuje mu źle zaparkowany samochód. Mijają kolejne minuty, pasażerowie robią się coraz bardziej nerwowi. Nadjeżdżają kolejne tramwaje i ustawiają się w kolejce. Kilka godzin później, ulica Górna Wilda. Przeszkodę na torowisku napotyka "dziewiątka". Przymusowy postój trwa tak długo, że nadjeżdża kolejny tramwaj linii numer 9 i również staje.

To sytuacje z jednego tylko dnia w zeszłym tygodniu. Mimo prowadzonej przez MPK akcji "1 metr" (w takiej odległości auto musi stać od torowiska, żeby tramwaj mógł bez problemu przejechać), nadal zdarzają się kierowcy, którzy bezmyślnie parkują pojazdy. Zapominają, że może ich to drogo kosztować.

- Za przestój jednego tramwaju przez minutę kierowca musi zapłacić 5 zł. Autobusu - 3,5 zł. Dochodzą do tego ewentualne koszty uruchomienia komunikacji zastępczej, mandatu, odholowania samochodu czy opłaty za postój na parkingu - wymienia Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.

W sumie opłaty mogą więc sięgać kilkuset złotych. Dotychczasowego rekordzistę nieprawidłowe zaparkowanie auta kosztowało 2 tys. zł. A była to wyłącznie kara, jaką skasowało poznańskie MPK. Do tego trzeba jeszcze doliczyć mandat, jaki dostał. Drugi kierowca na podium wydał 1,9 tys. zł.

Najgorzej jest zimą, kiedy śnieg ogranicza liczbę wolnych miejsc do parkowania. Wtedy kierowcy zostawiają auta, gdzie popadnie.

Mimo że przypadki blokowania torowiska nadal się zdarzają, przedstawiciele MPK bronią idei akcji "1 metr". Liczba podobnych incydentów spadła po niej o połowę. A czy tylko poznańscy kierowcy zostawiają nierozważnie swoje samochody? Z podobnym problemem borykają się także inni przewoźnicy miejscy w kraju. Dowodem może być fakt, że akcję "1 metr" podpatrzyło od nas i przeprowadziło we Wrocławiu tamtejsze MPK.

Rozwiązaniem byłoby ustawienie słupków wzdłuż torowiska, by oddzielić je od jezdni. Niestety, najczęściej torowiska są częścią jezdni (tak jest na Wildzie czy na ulicy Mielżyńskiego) i takie rozwiązanie nie wchodzi w grę. Ulice trzeba byłoby zamknąć dla aut. Bardziej przydatne jest ustawienie słupków na pl. Wolności. Ale drogowcy planują wprowadzić tam strefę 30 i zupełnie zmienić ruch i miejsca postojowe, co skutecznie ma rozwiązać ten problem.

Wybrane dla Ciebie
Nadchodzi anomalia w pogodzie. Wiemy, kiedy kulminacja fali ciepła
Nadchodzi anomalia w pogodzie. Wiemy, kiedy kulminacja fali ciepła
Ewakuacja w Opolu. Dym w centrum sterowania ruchem kolejowym
Ewakuacja w Opolu. Dym w centrum sterowania ruchem kolejowym
UE uderza w firmę Muska. Amerykański urzędnik reaguje
UE uderza w firmę Muska. Amerykański urzędnik reaguje
Zełenski rozmawiał z Witkoffem i Kushnerem. Ujawnia szczegóły
Zełenski rozmawiał z Witkoffem i Kushnerem. Ujawnia szczegóły
"Widać pewien dystans do Europy". Nowa strategia USA niepokoi eksperta
"Widać pewien dystans do Europy". Nowa strategia USA niepokoi eksperta
Europa reaguje na zmianę strategii USA. Pomyłka z syrenami w Polsce [SKRÓT DNIA]
Europa reaguje na zmianę strategii USA. Pomyłka z syrenami w Polsce [SKRÓT DNIA]
USA zbyt łagodne wobec Rosji? Ekspert mówi o "naiwności"
USA zbyt łagodne wobec Rosji? Ekspert mówi o "naiwności"
Pilny szczyt w Londynie bez Polski. Tematem Ukraina
Pilny szczyt w Londynie bez Polski. Tematem Ukraina
Miedwiediew pisze do Muska. Stanowczy komentarz Sikorskiego
Miedwiediew pisze do Muska. Stanowczy komentarz Sikorskiego
Czarzasty wzywa do protestu. "Odrzućmy łańcuchy"
Czarzasty wzywa do protestu. "Odrzućmy łańcuchy"
"Chyba że coś się zmieniło". Tusk odpowiada na nową strategię Trumpa
"Chyba że coś się zmieniło". Tusk odpowiada na nową strategię Trumpa
Musk znowu szokuje. Chce likwidacji UE
Musk znowu szokuje. Chce likwidacji UE