Porozumienie kolejarze-rząd wejdzie w życie
Wicepremier Jerzy Hausner podpisze we
wtorek rano porozumienie między rządem, związkami zawodowymi
kolejarzy i przedstawicielami pracodawców kolejarskich. Ze strony
rządu i pracodawców porozumienie będzie respektowane i wchodzi w
życie - powiedział wiceminister infrastruktury
Maciej Leśny.
22.12.2003 | aktual.: 22.12.2003 15:05
"Gdyby wejście w życie porozumienia uzależniać od tego, czy podpisały je wszystkie związki zawodowe, to w naszym kraju żadne porozumienie nie weszłoby w życie. W porozumieniu jest jednak zawarta klauzula, że w momencie wznowienia akcji strajkowej przestanie ono obowiązywać" - powiedział Leśny.
Polscy kolejarze zrzeszeni są w ponad 20 związkach zawodowych.
Porozumienie dotyczące regionalizacji i restrukturyzacji PKP podpisało w piątek sześć związków zawodowych nie należących do Krajowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego. Pozostałe związki miały czas na podjęcie decyzji do poniedziałku, ale do popołudnia żaden z nich się na to nie zdecydował.
Krajowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy (KKPS), zrzeszający 11 kolejarskich związków zawodowych, już w sobotę ogłosił, że porozumienia nie podpisze. W całej Polsce zakończono wprawdzie strajk głodowy, ale utrzymano pogotowie strajkowe. Ma ono obowiązywać prawdopodobnie aż do momentu, kiedy prezydent podpisze przyszłoroczny budżet państwa, w którym będzie utrzymana obiecana kwota 550 mln zł na kolejowe przewozy regionalne.
Związkowcy z KKPS nie akceptują ponadto rządowego projektu regionalizacji kolei. Twierdzą, że nie był z nimi konsultowany, a przez to nie może zostać uzgodniony.
Koleje mają otrzymać w przyszłym roku 1 mld 138 mln zł, z czego 538 mln zł na pasażerskie przewozy regionalne. Pieniądze będą pochodziły od samorządów, z funduszy strukturalnych i budżetu państwa. Około 100 mln zł ma zapewnić sprzedaż oraz dzierżawa nieruchomości PKP. Dodatkowo w piątek Sejm przyznał 550 mln zł na przewozy regionalne PKP w przyszłorocznym budżecie.
W myśl porozumienia, od 5 stycznia 2004 roku na okres pierwszego kwartału przywróconych zostanie 288 z 518 zawieszonych pociągów. Kwoty odpowiadające podatkowi akcyzowemu oraz opłacie drogowej zawartej w cenie paliwa zużywanego przez kolejowe pojazdy trakcyjne zostaną przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę kolejową.