Ponad 150 mln zł na promocję Polski
Ponad 150 mln zł przeznaczonych jest na
promocję wizerunku Polski w świecie w tym roku - poinformowali przedstawiciele Rady Promocji Polski. Na inauguracyjnym
posiedzeniu Rada przyjęła program działania na najbliższe miesiące.
14.07.2004 | aktual.: 14.07.2004 17:35
Nie jest to fundusz Rady: pieniądze pochodzą z budżetów sześciu ministerstw - MSZ, Kultury, Edukacji Narodowej i Sportu, Nauki i Informatyzacji, Obrony Narodowej oraz Komitetu Integracji Europejskiej - których przedstawiciele wchodzą w skład Rady. Przewodniczącym jest szef polskiej dyplomacji Włodzimierz Cimoszewicz.
Rada - jak wyjaśnił wiceminister spraw zagranicznych Bogusław Zaleski - będzie rekomendować projekty warte uzyskania wsparcia. Decyzje podejmować będzie jednak rząd.
Do zadań Rady należy też opracowanie projektów średnio i długofalowych strategii promocji Polski oraz koordynowanie współpracy pomiędzy urzędami centralnymi, a promującymi się regionami. Np. w 2003 roku w zorganizowanym w Szwecji Roku Polskim uczestniczyło 14 regionów.
Zaleski zwrócił uwagę na brak informacji o Polsce w krajach Unii i pokutujące tam wciąż stereotypy na nasz temat: według przytoczonych przez niego danych, 54% Niemców nie ma pojęcia, że w Polsce funkcjonuje gospodarka wolnorynkowa.
Według Zaleskiego, z kwoty 150 mln zł około 35 mln zł przeznaczono na wsparcie polskiego biznesu; chodzi m.in. o dofinansowanie polskiego eksportu. W przyszłym roku, wobec wejścia Polski do Unii, takie dofinansowanie nie będzie możliwe: państwa Unii nie mogą bezpośrednio wspierać krajowego eksportu.
Zaleski zapowiedział przygotowanie polskiego logo, które będzie obowiązywać instytucje centralne. Logo, być może, zostanie zaprezentowane już we wrześniu tego roku.
Radę powołał w marcu tego roku prezes Rady Ministrów.