Polski start-up studencki w międzynarodowym konkursie innowacji społecznych
26-28 września w Londynie odbył się finał prestiżowego konkursu start-upów studenckich Enactus World Cup 2017. Podczas wydarzenia studenci z 34 państw, w tym reprezentacja Polski, przedstawili swoje projekty społecznie odpowiedzialne, przed międzynarodowym jury złożonym z prezesów i menedżerów światowych koncernów taki jak Coca-Cola, WalMart, KPMG czy Unilever.
Studenci z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu zaprezentowali biznesowemu jury autorski projekt NeedleYouNeed, którego celem jest rozwiązywanie problemu nadmiernego konsumpcjonizmu oraz nieodpowiedzialnej produkcji. - Do projektu zaangażowaliśmy seniorki, które starym niechcianym ubraniom, dają nowe życie szyjąc z nich oryginalne kocyki. Zaangażowanym w proces produkcji seniorkom przekazujemy naszą pozytywną energię i wiedzę biznesową, a przychody ze sprzedaży kocy stanowią dla nich istotne źródło utrzymania - mówi Majka Gryczyńska, liderka zespołu.
Studenci z Polski nie przeszli do finału konkursu, ale mimo to udział w wydarzeniu pozwolił im czerpać inspirację i doświadczenia od pozostałych zespołów, a także porozmawiać ze światowymi liderami biznesu takimi jak Paul Polman, Chief Executive Officer at Unilever, czy Julie Hamilton Chief Customer & Commercial Officer at Coca-Cola Company.
Tegoroczny finał Enactus World Cup zwyciężyli studenci z Indii, którzy przedstawili dwa projekty biznesowe. Celem pierwszego jest poprawa warunków sanitarnych społeczności slumsów miasta Delhi, poprzez otwarcie strzeżonych toalet publicznych. Drugi projekt angażuje kobiety do prowadzenia centrów komputerowych w obszarach wiejskich Indii, promując w ten sposób rozwój umiejętności cyfrowych i świadomości biznesowej wśród kobiet. Zwycięski zespół oprócz uznania międzynarodowego środowiska biznesowego, otrzymał 50.000 USD na rozwój projektów. Nagrodę ufundowała Fundacja Ford Motor Company. Przyszłoroczna edycja konkursu odbędzie się w Kalifornii w Dolinie Krzemowej.
Enactus czyli myśl globalnie, działaj lokalnie
Enactus to międzynarodowa platforma, która łączy obecnych liderów i przedstawicieli biznesu z liderami przyszłości, zdolnymi i aktywnymi studentami. W ramach programu studenckie zespoły Enactus z pomocą opiekunów naukowych i doradców biznesowych realizują projekty w obszarze ekologicznym, ekonomicznym i społecznym. Poszukują oni rozwiązań biznesowych, które trwale i skutecznie poprawią jakość życia lokalnych społeczności. Program w Polsce organizowany jest przez firmę BIGRAM na 14 uczelniach wyższych takich jak min.: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Politechnika Gdańska, czy Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.
Studenci z Wrocławia, zanim pojechali do Londynu, musieli zmierzyć się z 12 zespołami z polskich uczelni na ogólnopolskim konkursie Enactus. Konkurs organizowany jest co roku na przełomie maja i czerwca, po to aby biznesowe jury mogło podsumować, ocenić oraz wyłonić najbardziej obiecujący studencki start-up. - Konkurs Enactus Poland to jedyne w Polsce wydarzenie, podczas którego blisko 120 szefów największych firm, którym bliska jest idea zrównoważonego rozwoju, spotykają się ze zdolnymi i aktywnymi studentami, aby wspólnie rozwijać w młodych duch przedsiębiorczy i tworzyć innowacje - opisuje Paulina Mazur, Country Leader Enactus w Polsce.
Więcej informacji na temat programu w Polsce, oraz konkursu można znaleźć na: www.enactus.pl.