Naukowcy z Instytutu Paleobiologii PAN i Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego dokonali niecodziennego znaleziska. "Nowy aetozaur" odkryty został w Kocurach na południu Polski.

Polscy naukowcy dokonali niecodziennego odkrycia. Ujawnili nowy gatunek dinozauraPolscy naukowcy dokonali niecodziennego odkrycia. Ujawnili nowy gatunek dinozauraŹródło: PAP/Photoshot, fot: Bao Dandan
d2ehtas

O niecodziennym znalezisku polskich naukowców poinformowała we wtorek Polska Akademia Nauk. Jak dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego przez PAN, poza nowym polskim aetozaurem nasi badacze odkryli również inne cenne skamieliny.

- Nieznane skamieniałości późnotriasowych kręgowców, ryb dwudysznych, żółwi i nowego aetozaura Kocurypelta silvestris odkryli naukowcy z Instytutu Paleobiologii Pan i Wydziału Biologii UW - czytamy w powiadomieniu PAN.

ZOBACZ: Burza wokół zdjęcia Ewy Kopacz. Bartosz Arłukowicz komentuje

"Nowy aetozaur z Polski"

Odkryte szczątki pochodzą ze stanowiska w Kocurach na południu Polski. Jak podaje PAN, polskiego aetozaura charakteryzuje nietypowa anatomia czaszki jak na znane dotychczas przypadki odkrytych aetozaurów. Może to stanowić duży przełom w badaniach nad tym gatunkiem dinozaurów.

d2ehtas

- Zbadali oni ponownie szczątki dinozaurów z historycznego, zapomnianego do niedawna stanowiska w Kocurach na południu Polski. Nowy gatunek aetozaura wyróżnia się nietypową anatomią czaszki, a jednocześnie posiada typowy pancerz skórny. Odkrycie to wymusza rewizję taksonomii aetozaurów, która w znacznym stopniu opiera się o cechy pancerza skórnego - podkreśla Polska Akademia Nauk.

Przełomowe odkrycie

Z kolei w artykule załączonym do komunikatu możemy przeczytać, że znalezisko polskich naukowców znacznie poszerzy wiedzę na temat kręgowców żyjących w późnym triasie na obszarze obejmującym m.in. Polskę. Odkrycie naszych badaczy wzbogaci również wiedzę na temat samego aetozaura, który do tej pory badany był jedynie na materiałach genetycznych pochodzących z jego pancerza skórnego.

d2ehtas

- Te nowe znaleziska poszerzają naszą wiedzę na temat różnorodności kręgowców w basenie germańskim w późnym triasie, dowodząc obecności jeszcze nierozpoznanych taksonów. Dodatkowo, materiał dotyczący częściowej czaszki aetozaura uwypukla problemy z taksonomią aetozaurów, która koncentruje się głównie na morfologii osteodermy - czytamy w artykule.

Źródło: Instytut Paleobiologii PAN/tandfonline.com