Polacy wolą uprawiać seks niż oglądać mecze
Tylko 35% Polaków wolałoby obejrzeć mecz niż doznać miłosnego
uniesienia - wynika z sondażu przeprowadzonego przez organizację
SIRC. Badanie zachowań kibiców piłkarskich z całej Europy pokazało,
że nie jesteśmy zagorzałymi fanami futbolu.
21.05.2008 | aktual.: 21.05.2008 09:12
Tylko 71% Polaków przyznało się do całowania lub ściskania nieznajomych osób w trakcie meczu, a futbol za jedyną okazję do uzewnętrznienia emocji uznało zaledwie 35 proc. badanych Polaków. Tymczasem aż 88%. ankietowanych fanów ze Szwecji wyrażało w ten sposób swoje uczucia, a 95% stwierdziło, że tylko przy futbolu traci kontrolę nad emocjami. Bardziej spontanicznymi kibicami od Polaków okazali się również Norwegowie, Belgowie i Anglicy. Tylko 35% Polaków wolałoby obejrzeć mecz niż doznać miłosnego uniesienia, podczas gdy futbol nad seks przedkłada 72% Hiszpanów i prawie dwóch na trzech Niemców, Brytyjczyków, Duńczyków i Norwegów.
Natomiast najbardziej oziębłymi fanami futbolu w Europie są Francuzi, wśród których jedynie 60% przyznało się do przytulania i całowania nieznajomych pod wpływem emocji piłkarskich.
Tylko 59% ankietowanych Polaków przyznało się do płaczu podczas meczów, podczas gdy w Europie średnio zdarzało się to dwóm trzecim kibiców - najczęściej Portugalczykom, Belgom, Niemcom i Brytyjczykom. Jednak pasja i futbolowe emocje są udziałem wszystkich mieszkańców kontynentu - ogromna większość (95%) przyznaje, że regularnie krzyczy w miejscach publicznych, a ponad połowa (60%) wyjawiła badaczom, że czasem śnią im się piękne mecze.
Polacy są również mniej skłonni do sprawdzania w internecie, gazetach, radiu i telewizji wyników meczów swoich drużyn - robi to jedynie 76% z nas, podczas gdy średnia europejska wynosi 91%. Tylko 65% polskich fanów futbolu - najmniej ze wszystkich państw w Europie - docenia wpływ obecności kibiców na trybunach na przebieg gry w trakcie meczów - w przeciwieństwie do Czechów, u których aż 89% badanych uznało, że doping fanów pomaga drużynie.
Podczas gdy 87%. Norwegów i 78% Belgów planuje swoje życie wokół rozgrywek piłkarskich, Polacy i Włosi zajmują najniższe pozycje pod tym względem (po 41% wskazań w obu przypadkach). Dla dużej części (73% badanych) kibiców portugalskich futbol jest jak religia, czego nie można powiedzieć o fanach z Polski, wśród których tylko 29% zgadza się z tym stwierdzeniem.
Z drugiej jednak strony dla 71% ankietowanych polskich fanów piłki nożnej bycie kibicem stanowi ważną część poczucia przynależności do mojej lokalnej wspólnoty - jest to obok Norwegów i Duńczyków najwyższy wynik w Europie. Kibice z naszego kraju podobnie jak Belgowie, Finowie i Szwedzi najczęściej (29% wskazań) przy wybieraniu przyjaciół zwracają dużą uwagę na to, komu oni kibicują. Dla 47% fanów futbolu z Polski mecze stanowią okazje do spotkań z bliskimi.
Badanie wśród fanów futbolu z 17 państw Europy, w tym z Polski, zostało przeprowadzone przez SIRC (Social Issues Research Centre - Centrum Badań Spraw Społecznych) na zlecenie Canon Europe, oficjalnego sponsora Euro 2008. Zamieszczoną w internecie ankietę dotyczącą emocji i zachowań w czasie meczów piłkarskich wypełniło ponad 2 tys. kibiców.