Polacy w internecie zakupy robią rano lub wieczorem. I oczekują darmowej dostawy
Dynamiczny rozwój sektora e-commerce zmienia preferencje zakupowe klientów. A ci mają wobec sklepów internetowych coraz większe oczekiwania. Dziś polscy konsumenci praktycznie nie wyobrażają sobie zakupów bez darmowej i szybkiej dostawy.
Polski rynek handlu w sieci wkroczył w wiek dojrzałości – takich wniosków dostarcza najnowszy raport "E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój" przygotowany przez firmę Strategy&. Zdaniem ekspertów branża e-commerce jest w naszym kraju już na tyle rozwinięta, że coraz większą rolę odgrywa nie sama liczba konsumentów, ale to, jak często i dużo kupujemy.
Liczba internautów oraz transakcji online od początku pandemii wzrosły nieznacznie – z 85 proc. w 2020 r. do 88 proc. w 2024 r. Natomiast częstotliwość zakupów oraz średnia wartość koszyka urosły dużo bardziej. Ta pierwsza zmienna ze średniej 15,3 razy w 2020 r. do 17,7 w 2023 r. Przeciętna wartość koszyka w tym samym czasie wzrosła o 9 proc. – z 233 zł do 304 zł.
Raport Strategy& przewiduje, że branża e-commerce będzie rozwijać się w tempie 8 proc. rocznie i w 2028 r. osiągnie wartość 192 mld zł (wzrost o 52 mld zł w porównaniu z tym rokiem). W sektorze sklepów i platform zakupowych konkurencja stale się zaostrza, a konsumenci mają coraz większe wymagania. Dostosowanie się do dynamicznie zmieniających preferencji klientów, a najlepiej odczytywanie ich zawczasu, jest kluczowe dla utrzymania się i odnoszenia sukcesu w e-biznesie.
Ponad 13 mld zł oszczędności na dostawach
Doskonale wie o tym lider polskiego sektora e-commerce – Allegro. Największy rodzimy marketplace od lat dostarcza konsumentom innowacyjne usługi, które później są odniesieniem dla całej branży. Tak było m.in. z uruchomionym w 2018 r. programem Smart!, zapewniającym dostęp do nielimitowanych dostaw do automatów paczkowych, punktów odbioru i przesyłek kurierskich oraz bezpłatnych zwrotów. To jeden z najpopularniejszych programów lojalnościowych w Polsce. Regularnie korzysta z niego już ponad 6 mln klientów.
Jak wynika z badania "Preferencje zakupowe w Internecie" przeprowadzonego w ubiegłym roku przez SW Research dla Allegro, darmowa dostawa – obok promocji – to elementy, które podczas zakupów online konsumenci cenią sobie najbardziej. Dzięki usłudze Smart! użytkownicy platformy zaoszczędzili na dostawach łącznie już ponad 13 mld zł, a rekordzista zostawił w swojej kieszeni ponad 200 tys. zł! Średnio subskrybent programu Smart! w skali roku oszczędza nawet 600 zł. Co ważne, konsumenci oszczędzają również na czasie realizacji zakupów.
A kiedy użytkownicy Allegro Smart! najchętniej robią zakupy? Platforma piki sprzedażowe odnotowuje w godzinach porannych (pomiędzy 10 a 12) oraz wieczorami (od 20 do 22). Jeden użytkownik średnio dokonuje sześciu zamówień miesięcznie, najczęściej w takich kategoriach jak: dom i ogród, supermarket oraz zdrowie i uroda. Łącznie programem Smart! objętych jest już ponad 220 mln ofert.
Allegro Smart! to nie tylko darmowe dostawy i zwroty, ale liczne promocje, festiwale zakupowe, w tym comiesięczne Allegro Days oraz dostęp do przedsprzedaży biletów, m.in. na koncerty polskich i zagranicznych gwiazd muzyki czy sztuki teatralne. Od 2019 r. klienci Allegro mogli wcześniej kupić wejściówki aż na 34 wydarzenia. Największym zainteresowaniem cieszyły się przedsprzedaże biletów na koncerty stadionowej trasy Dawida Podsiadły oraz Męskiego Grania.
Loteria Smart! Do wygrania 200 tys. zł lub BMW X1
Z okazji 6. urodzin Allegro Smart! platforma przygotowała dla klientów specjalną loterię, w której do wygrania jest ponad 27,5 tys. nagród. Tyle jest bowiem kuponów o wartości 100, 50 lub 25 zł na zakupy na Allegro. Dodatkowo dostępne są również nagrody tygodniowe w wysokości 5 tys. zł i najnowszy smartfon Galaxy S24 AI.
Ale to nie wszystko. W finale loterii na zwycięzców czekają dwie nagrody główne: 200 tys. zł oraz samochód hybrydowy BMW X1. Aby wziąć udział w loterii, wystarczy mieć aktywny pakiet Smart!, zrobić z nim zakupy za min. 100 zł oraz wyrazić zgodę na udział w wydarzeniu.
Warto dodać, że nowi klienci, którzy aktywują za darmo usługę w wersji próbnej otrzymają na start 1 los w loterii. Allegro nie zapomina również o swoich lojalnych użytkownikach – każda osoba posiadająca roczną subskrypcję otrzyma aż 3 dodatkowe losy! Loteria twa do 10 listopada. Szczegóły oraz regulamin dostępne są na stronie Allegro.
Loteria Urodzinowa Smart!
Od ponad dwóch lat program Smart! dostępny jest także na Allegro Lokalnie, czyli na odsłonie platformy dla okazjonalnych sprzedających. Klienci z aktywną subskrypcją mogą m.in. robić zakupy produktów z drugiej ręki z darmową dostawą do automatów paczkowych. Usługa cieszy się coraz większą popularnością, zarówno wśród sprzedających, jak i kupujących. Rekordzista zaoszczędził na darmowych przesyłkach ponad 12 tys. zł.
Obecnie na Allegro Lokalnie już blisko połowa ofert na produkty z drugiego obiegu posiada oznaczenie Smart!. Użytkownicy, którzy mają aktywny pakiet, najchętniej kupują gry na konsole, smartfony, klocki czy sprzęt audio do domu. Co więcej, do 31 października 2024 r. wystawiający ogłoszenia mogą skorzystać ze specjalnej promocji – za trzy zamieszczone oferty platforma nie naliczy prowizji. Więcej informacji można znaleźć na stronie Allegro Lokalnie.