Polacy nie chcą rezygnować z komórek, internetu i kablówek
Firma doradcza KPMG zaprezentowała pierwszy raport z serii 'Strategie sukcesu w świecie komunikacji elektronicznej'.
25.05.2007 07:10
Firma doradcza KPMG przeprowadziła badanie wśród polskich użytkowników usług telefonii stacjonarnej i komórkowej, dostępu do Internetu oraz płatnej telewizji. Celem badania było sprawdzenie, jak polscy konsumenci oceniają usługi i ich dostawców oraz poznanie postaw klientów wobec zmian w ofercie dostępnej na rynku.
„Ponad 60 proc. polskich konsumentów jednoznacznie zadeklarowało, że najłatwiej byłoby im dzisiaj zrezygnować z usług telefonii stacjonarnej. Zatem epoka dominacji telefonów stacjonarnych jest już za nami” – mówi Jerzy Kalinowski, odpowiedzialny w KPMG za usługi doradcze dla branży telekomunikacyjnej w Europie Środkowej i Wschodniej. Znacznie mniej konsumentów (23 proc.) zrezygnowałoby z telewizji kablowej, a jeszcze mniej – z dostępu do Internetu (zrezygnowałoby z niego jedynie 11 proc. badanych).
Najważniejszy jest telefon komórkowy. Tylko 6 proc. użytkowników byłoby gotowych zrezygnować z telefonu komórkowego.
„Z całą pewnością mamy do czynienia z nasilającym się zjawiskiem substytucji telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową” – komentuje Jerzy Kalinowski. Nie wszyscy jednak chcą już dziś zrezygnować z telefonu „domowego” na rzecz komórkowego. Nadal ponad połowa konsumentów zdecydowanie odrzuca taką możliwość.
Polscy konsumenci bardzo dobrze oceniają jakość usług komórkowych i są zadowoleni z zakresu dostępnych ofert. Badanie pokazuje też, że przy wyborze operatora komórkowego klienci przywiązują największą wagę do marki, która jest istotniejsza nawet od ceny usług.
Najbardziej atrakcyjne są pakiety Duo Play. Polskich konsumentów interesuje przede wszystkim połączenie Internetu z telefonem stacjonarnym lub telewizją (odpowiednio 24 proc. i 23 proc. wskazań). „Aż 16 proc. konsumentów wybrało pakiet obejmujący telefon komórkowy i stacjonarny Internet, co pokazuje istnienie niezagospodarowanej niszy rynkowej” – zauważa Jan Karasek, Starszy Menedżer w KPMG. „Z kolei integracja telefonii stacjonarnej z komórkową wzbudza bardzo małe zainteresowanie” – dodaje.
Triple Play cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem potencjalnych klientów, Spośród osób, które jeszcze nie korzystają z usług zintegrowanych, 14 proc. zadeklarowało, że preferuje kombinację trzech usług od połączenia jedynie dwóch. Najatrakcyjniejszy pakiet Triple Play to zdaniem klientów połączenie telefonu stacjonarnego z Internetem i telewizją. Drugie miejsce zajęło połączenie telefonu stacjonarnego, komórkowego oraz Internetu, co również wskazuje na istnienie niezagospodarowanej niszy na rynku.
„Co ciekawe, usługi zintegrowane Triple Play dają polskim klientom najwyższy poziom satysfakcji, który przewyższa nawet poziom zadowolenia z telefonii komórkowej” – komentuje Jan Karasek. „Daje to wyraźny sygnał dla wszystkich graczy rynkowych, że integracja usług jest skutecznym działaniem dla zapobiegania utracie klientów” – stwierdza.
Tzw. pakiet Quadruple Play, integrujący usługi telefonii stacjonarnej, komórkowej, dostępu do Internetu i telewizji jest interesujący, ale tylko dla niewielkiej grupy klientów. Z punktu widzenia perspektyw rozwoju rynku istotne jest, że prawie połowa (47 proc.) badanych użytkowników usług Triple Play stwierdziła, że dodanie do aktualnie posiadanego pakietu usługi telefonii komórkowej byłoby lepszym rozwiązaniem od obecnego połączenia tylko trzech usług. Preferowanym przez nich dostawcą takiego właśnie pakietu jest operator telewizji kablowej, który już dziś ma w ofercie usługę Triple Play (53 proc. wskazań).
Z analizy KPMG wynika, że w najbliższym okresie polscy operatorzy muszą podjąć zdecydowanie bardziej aktywne działania w celu udostępnienia klientom oferty usług zintegrowanych. Doświadczenia z innych rynków europejskich pokazują, że skuteczne wdrożenie oferty usług zintegrowanych wymaga przygotowania rozwiązań dostosowanych do specyficznej sytuacji na konkretnym rynku i obecnej pozycji każdego z „graczy”. A beneficjentem będzie polski konsument, który będzie miał coraz większy wybór z coraz bardziej zróżnicowanej oferty.
Badanie zostało przeprowadzone w dwóch etapach w okresie luty-kwiecień 2007 r. Etap pierwszy wykonano w Warszawie i Krakowie metodą wywiadów Focus Group Interview. W etapie drugim, metodą wywiadów bezpośrednich (CAPI) przebadano ponad 500 gospodarstw domowych korzystających z usług telefonii stacjonarnej, komórkowej, dostępu do Internetu oraz płatnej TV, z 10 największych miast Polski.