Polacy kupują w hipermarketach mniej chętnie niż Węgrzy, Czesi i Słowacy

**Spośród krajów naszego regionu, Polacy najmniej chętnie kupują w super- i hipermarketach. Relatywnie dużo polskich konsumentów odwiedza natomiast sklepy tradycyjne - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę ACNielsen.**

23.03.2005 | aktual.: 23.03.2005 14:14

Jak poinformowali przedstawiciele ACNielsena na środowej konferencji prasowej w Warszawie, Polska ma najniższy (35 proc.) odsetek klientów sklepów "nowoczesnych" (czyli supermarketów i hipermarketów) w porównaniu z innymi krajami Europy. Do takich sklepów w Czechach chodzi 70 proc. klientów, na Słowacji 69 proc., a na Węgrzech 56 proc.

W sklepach tradycyjnych kupuje 16 proc. Polaków, 13 proc. Węgrów, 11 proc. Czechów, 7 proc. Słowaków.

Hipermarkety i supermarkety są głównym źródłem zakupów świeżych owoców i warzyw w Czechach (łącznie 65 proc.) i na Słowacji (69 proc.). Na Węgrzech i w Polsce branżowe sklepy owocowo-warzywne wyraźnie dominują - w Polsce robi w nich zakupy 42 proc. klientów.

Polacy wolą również sklepy specjalistyczne, gdy chodzi o zakup mięsa, ryb i owoców morza (51 proc.). Gdy kupują napoje, częściej niż Czesi, Słowacy i Węgrzy wybierają hipermarkety (44 proc.).

ACNielsen zbadał również lojalność klientów wobec ulubionych marek niektórych produktów. Czesi, Słowacy, Węgrzy i Polacy nie są zbyt lojalni wobec marek napojów: od 73 do 80 proc. (w Polsce 76 proc.) kupuje inną markę, jeśli zazwyczaj wybierana przez nich jest niedostępna.

Inaczej jest z zakupami kawy: inną markę kupiłoby od 53 do 61 proc. (w Polsce 53 proc.). Polacy są bardziej lojalni wobec swoich ulubionych marek herbaty niż Czesi i Słowacy, ale za to Czesi są bardziej lojalni wobec swoich marek piwa niż Słowacy i Polacy.

Zdaniem Polaków, najważniejsze w wyborze dużego nowoczesnego sklepu jest jego położenie - Polacy deklarują, że kupują w takim sklepie dlatego, że jest położony blisko domu.

ACNielsen zauważył, że od 2000 do 2004 roku liczba hipermarketów wzrosła w Polsce o 80 proc. Jest to jednak wzrost niższy niż w innych krajach regionu, np. w Czechach liczba hipermarketów wzrosła o 110 proc. - do 162, na Węgrzech o 160 proc. - do 77, a na Słowacji o 295 proc. - do 75.

Polska część badania została przeprowadzona w październiku 2004 roku w pięciu największych miastach: Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach i Łodzi. Kobiety stanowiły 70 proc. pytanych.

ACNielsen jest firmą zajmującą się badaniami rynku, dostarczaniem informacji i analiz dotyczących wyrobów konsumpcyjnych i usług. W Polsce działa od 1992 roku, obroty roczne firmy w roku 2003 wyniosły 43 mln zł.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)