Polacy jedzą coraz mniej chleba
W 2007 r. przeciętny Polak zje nie więcej niż 65 kg pieczywa - szacuje Instytut Polskiego Pieczywo (IPP). To o dwa kilogramy mniej niż w 2006 r., kiedy po raz pierwszy spożycie chleba i bułek spadło poniżej 70 kg na osobę. Miejsce tradycyjnego chleba coraz częściej zajmują płatki zbożowe, chipsy oraz gotowe przekąski - pisze "Rzeczpospolita".
Nie spodziewaliśmy się tak dużego spadku spożycia w tak krótkim czasie - mówi Grzegorz Nowakowski, dyrektorem IPP. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ) szacował w 2006 r., że popyt na pieczywo spadnie do 70 kg na osobę dopiero w 2010 r.
Aby zahamować spadek spożycia pieczywa, IPP zaczął namawiać piekarzy, aby na opakowaniach pieczywa umieszczali informacje o jego zaletach zdrowotnych i miejscu w codziennej diecie. W Polsce blisko jedna trzecia pieczywa sprzedawana jest w opakowaniach - wyjaśnia Grzegorz Nowakowski.
Od kilku tygodni na opakowaniach części swoich produktów dodatkowe informacje umieszcza piekarnia Asprod w Kliniskach Wielkich w województwie zachodniopomorskim. Firma chce, aby w najbliższym czasie znalazły się one na wszystkich oferowanych przez nią wyrobach. Budowanie świadomości klienta jest sposobem, aby zahamować spadek sprzedaży - wierzy Roman Kopiński, prezes Asprodu.
Zdaniem Grzegorza Nowakowskiego o sukcesie akcji będzie można mówić, jeżeli przyłączy się do niej nie tylko 1,3 tys. piekarni z którymi współpracuje Instytut Polskie Pieczywo. Nie będzie to jednak łatwe. Do tej pory piekarzom nie udało się porozumieć w sprawie promocji polskiego pieczywa. Producenci koncentrują się na konkurowaniu między sobą, a nie o dbaniu o wspólne interesy - podkreśla szef Instytutu Polskie Pieczywo. (PAP)