Pół miliona uczniów zdawało egzamin gimnazjalny
Ponad 520 tys. uczniów III klas z prawie 7
tys. gimnazjów w całym kraju przystąpiło do egzaminu,
podczas którego była sprawdzana ich wiedza humanistyczna. W środę
uczniowie pisać będą drugą jego część - test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej.
24.04.2007 | aktual.: 24.04.2007 15:57
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum.
Jak poinformował dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Marek Legutko, wtorkowy egzamin przebiegł spokojnie, choć "w dwóch, trzech szkołach uczniowie rozpoczęli pisanie testu z niewielkim opóźnieniem". Spowodowane było to tym, że dyrektorzy nie sprawdzili wcześniej - choć powinni byli to zrobić - czy do szkoły dotarła właściwa liczba arkuszy egzaminacyjnych. Zgodnie z procedurami przewidzianymi w takim przypadku, powielili dodatkowe arkusze i wtedy wszyscy uczniowie mogli rozpocząć rozwiązywanie zadań - wyjaśnił Legutko.
Jak poinformowano w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi, w gimnazjum w Nagłowicach w woj. świętokrzyskim (OKE w Łodzi obejmuje woj. łódzkie i świętokrzyskie) okazało się, że troje uczniów otrzymało niekompletne arkusze egzaminacyjne. Ponieważ na sali była kserokopiarka, komisyjnie szybko skserowano dokumenty i uczniowie bez przeszkód mogli pisać egzamin- powiedziała dyrektor OKE, Janina Skibicka.
Dyrektor CKE podkreślił, że opóźnienia w rozpoczęciu egzaminu były na tyle nieznaczne, iż nie może być to powodem do uznania go za nieważny.
"Magia ogrodów" - taki tytuł nosił test humanistyczny, który we wtorek pisali uczniowie. Ogród to temat, który łączy sztukę, historię i literaturę. Ogród to miejsce realne, może też być tworem wyobraźni. To temat bliski młodym ludziom, którzy lubią literaturę fantasy i światy w niej opisywane - tak wybór tematu przewodniego testu wyjaśnił Legutko.
W teście gimnazjaliści mieli do rozwiązania 30 zadań. 20 z nich było zadaniami zamkniętymi - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych fragmentów tekstów: Andrzeja Osęki (noszącego taki sam tytuł jak cały test) i Marka Boruckiego pt. "W kręgu króla Stanisława" o warszawskich Łazienkach oraz do fotografii przedstawiającej ogród Vaux-le-Vicomte. Trzeba było dobrać właściwe odpowiedzi do pytań takich jak: Czego symbolem była fontanna wznoszona w centrum średniowiecznego ogrodu?, Kiedy powstały wiszące ogrody zaliczane do siedmiu cudów świata?, W jakim kraju narodził się renesans?
W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytania. Odnosiły się one do cytowanego w arkuszu wiersza Kazimiery Iłłakowiczówny pt. "Pejzaż". Np trzeba było podać motyw zaczerpnięty z baśni, którym posłużyła się poetka; wyjaśnić, jaką funkcję w tym wierszu pełni wielokropek; podać cechy utworu, które decydują o jego melodyjności.
Piszący test musieli także zredagować zaproszenie na otwarcie wystawy pt. "Ogrody w malarstwie XIX wieku" oraz napisać rozprawkę, w której mieli ustosunkować się do stwierdzenia: "Świat pozbawiony piękna ogrodów byłby uboższy".
W opinii łódzkich gimnazjalistów, tegoroczny egzamin gimnazjalny nie był trudny. Większość z nich jest z niego zadowolona. Jak mówili, stres był tylko na początku, a temat przewodni podobał się i pisanie sprawiło im wiele przyjemności.
Podobnie oceniali test gimnazjaliści z Wrocławia. Zdaniem Aleksandry Srokowskiej z 10. Gimnazjum z oddziałami dwujęzycznymi, wtorkowy test okazał się łatwiejszy od próbnych testów rozwiązywanych przez nią wcześniej. Wszystkie odpowiedzi można było wyczytać z tekstu. Praktycznie nie było pytań sprawdzających naszą "wiedzę pamięciową" - powiedziała.
Arkusz testu z wiedzy humanistycznej rozwiązywanego przez gimnazjalistów we wtorek jest już dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl)
.
Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczniowie poznają go w połowie czerwca. W ubiegłym roku szkolnym średni wynik uzyskany przez uczniów z części humanistycznej egzaminu wynosił 31,4 pkt. na 50 możliwych.
Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek i środę, będzie go pisać w drugim terminie - w czerwcu.