Trwa ładowanie...
24-04-2007 14:10

Pół miliona uczniów zdawało egzamin gimnazjalny

Ponad 520 tys. uczniów III klas z prawie 7
tys. gimnazjów w całym kraju przystąpiło do egzaminu,
podczas którego była sprawdzana ich wiedza humanistyczna. W środę
uczniowie pisać będą drugą jego część - test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej.

Pół miliona uczniów zdawało egzamin gimnazjalnyŹródło: PAP
de8o1tf
de8o1tf

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum.

Jak poinformował dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Marek Legutko, wtorkowy egzamin przebiegł spokojnie, choć "w dwóch, trzech szkołach uczniowie rozpoczęli pisanie testu z niewielkim opóźnieniem". Spowodowane było to tym, że dyrektorzy nie sprawdzili wcześniej - choć powinni byli to zrobić - czy do szkoły dotarła właściwa liczba arkuszy egzaminacyjnych. Zgodnie z procedurami przewidzianymi w takim przypadku, powielili dodatkowe arkusze i wtedy wszyscy uczniowie mogli rozpocząć rozwiązywanie zadań - wyjaśnił Legutko.

Jak poinformowano w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi, w gimnazjum w Nagłowicach w woj. świętokrzyskim (OKE w Łodzi obejmuje woj. łódzkie i świętokrzyskie) okazało się, że troje uczniów otrzymało niekompletne arkusze egzaminacyjne. Ponieważ na sali była kserokopiarka, komisyjnie szybko skserowano dokumenty i uczniowie bez przeszkód mogli pisać egzamin- powiedziała dyrektor OKE, Janina Skibicka.

Dyrektor CKE podkreślił, że opóźnienia w rozpoczęciu egzaminu były na tyle nieznaczne, iż nie może być to powodem do uznania go za nieważny.

de8o1tf

"Magia ogrodów" - taki tytuł nosił test humanistyczny, który we wtorek pisali uczniowie. Ogród to temat, który łączy sztukę, historię i literaturę. Ogród to miejsce realne, może też być tworem wyobraźni. To temat bliski młodym ludziom, którzy lubią literaturę fantasy i światy w niej opisywane - tak wybór tematu przewodniego testu wyjaśnił Legutko.

W teście gimnazjaliści mieli do rozwiązania 30 zadań. 20 z nich było zadaniami zamkniętymi - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych fragmentów tekstów: Andrzeja Osęki (noszącego taki sam tytuł jak cały test) i Marka Boruckiego pt. "W kręgu króla Stanisława" o warszawskich Łazienkach oraz do fotografii przedstawiającej ogród Vaux-le-Vicomte. Trzeba było dobrać właściwe odpowiedzi do pytań takich jak: Czego symbolem była fontanna wznoszona w centrum średniowiecznego ogrodu?, Kiedy powstały wiszące ogrody zaliczane do siedmiu cudów świata?, W jakim kraju narodził się renesans?

W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytania. Odnosiły się one do cytowanego w arkuszu wiersza Kazimiery Iłłakowiczówny pt. "Pejzaż". Np trzeba było podać motyw zaczerpnięty z baśni, którym posłużyła się poetka; wyjaśnić, jaką funkcję w tym wierszu pełni wielokropek; podać cechy utworu, które decydują o jego melodyjności.

Piszący test musieli także zredagować zaproszenie na otwarcie wystawy pt. "Ogrody w malarstwie XIX wieku" oraz napisać rozprawkę, w której mieli ustosunkować się do stwierdzenia: "Świat pozbawiony piękna ogrodów byłby uboższy".

de8o1tf

W opinii łódzkich gimnazjalistów, tegoroczny egzamin gimnazjalny nie był trudny. Większość z nich jest z niego zadowolona. Jak mówili, stres był tylko na początku, a temat przewodni podobał się i pisanie sprawiło im wiele przyjemności.

Podobnie oceniali test gimnazjaliści z Wrocławia. Zdaniem Aleksandry Srokowskiej z 10. Gimnazjum z oddziałami dwujęzycznymi, wtorkowy test okazał się łatwiejszy od próbnych testów rozwiązywanych przez nią wcześniej. Wszystkie odpowiedzi można było wyczytać z tekstu. Praktycznie nie było pytań sprawdzających naszą "wiedzę pamięciową" - powiedziała.

Arkusz testu z wiedzy humanistycznej rozwiązywanego przez gimnazjalistów we wtorek jest już dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl)
.

de8o1tf

Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczniowie poznają go w połowie czerwca. W ubiegłym roku szkolnym średni wynik uzyskany przez uczniów z części humanistycznej egzaminu wynosił 31,4 pkt. na 50 możliwych.

Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek i środę, będzie go pisać w drugim terminie - w czerwcu.

de8o1tf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
de8o1tf
Więcej tematów