Po katastrofie CASY - nowe procedury i szkolenia

W wojskowym lotnictwie transportowym po
styczniowej katastrofie samolotu CASA pod Mirosławcem wdrożono
program naprawczy. Z jego realizacją zapoznał się w bazie
13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach szef MON
Bogdan Klich.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

W ramach tych działań opracowano i wdrożono m.in.: nowy program szkolenia w zakresie pilotażu samolotu CASA. Zmieniono procedury doboru załóg latających i przeprowadzono szkolenia dla lotniskowych kontrolerów. Wdrożono nowe procedury lotu w trudnych warunkach, zaostrzono dyscyplinę na ziemi i powietrzu oraz poprawiono sprawność serwisu technicznego, a w konsekwencji dyspozycyjność maszyn do lotu.

Jednym z najważniejszych elementów programu naprawczego jest autorski program szkolenia na samolotach CASA, opracowany jeszcze jesienią ub. roku przez płk. Sławomira Żakowskiego z 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Balicach. Wdrożono go w lutym tego roku, wkrótce po katastrofie samolotu CASA.

Zanim wydarzyła się katastrofa w Mirosławcu, jeden z oficerów tutejszej jednostki, pan pułkownik Żakowski opracował program. Ta katastrowa pozwoliła na to, aby ten program był szybko dopracowany i w tej chwili jest realizowany w całej 3. Brygadzie Lotnictwa Transportowego. Mam nadzieję, że on będzie szybko przynosił efekty - powiedział minister Klich.

Dodał, że program naprawczy to nie tylko nowe procedury i szkolenia, ale też unowocześnianie baz lotniczych oraz nowy sprzęt. Zapowiedział, że do końca roku liczba samolotów CASA stacjonujących na lotnisku w Balicach powiększy się do jedenastu.

Wojskowy samolot transportowy CASA C-295M rozbił się 23 stycznia w Mirosławcu. Zginęło 20 osób - czteroosobowa załoga i 16 znajdujących się na pokładzie oficerów. Samolot wykonywał lot na trasie Okęcie-Powidz-Krzesiny-Mirosławiec-Świdwin-Kraków, rozwoził uczestników konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP.

Komisja badająca przyczyny katastrofy ustaliła, że wpływ na nią miał m.in. niewłaściwy dobór załogi i jej niewłaściwa współpraca w kabinie, niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku. Wytknięto też m.in. błędy w wyszkoleniu pilotów, brak działania systemu nawigacyjnego ILS na lotnisku.

Wybrane dla Ciebie
Martwy dzik z ASF w Łódzkiem. ABW bada sprawę
Martwy dzik z ASF w Łódzkiem. ABW bada sprawę
Ruszył proces ws. podpalenia zabytkowej dzwonnicy na Kamionku
Ruszył proces ws. podpalenia zabytkowej dzwonnicy na Kamionku
Spowodował śmiertelny wypadek. Ponownie stanie przed sądem
Spowodował śmiertelny wypadek. Ponownie stanie przed sądem
USA mają naciskać na Kijów. "Szybciej, szybciej, szybciej"
USA mają naciskać na Kijów. "Szybciej, szybciej, szybciej"
Poznaliśmy Młodzieżowe Słowo Roku 2025. Co oznacza szponcić?
Poznaliśmy Młodzieżowe Słowo Roku 2025. Co oznacza szponcić?
"Matrix w uniwersum naszej polityki". Fala komentarzy ws. procesu Brauna
"Matrix w uniwersum naszej polityki". Fala komentarzy ws. procesu Brauna
Nie żyje ambasador Rosji w Korei Północnej. Komunikat MSZ
Nie żyje ambasador Rosji w Korei Północnej. Komunikat MSZ
Stanowcza reakcja Niemiec na strategię USA. "Odrzucamy krytykę"
Stanowcza reakcja Niemiec na strategię USA. "Odrzucamy krytykę"
Proces "uzdrowiciela” z Gryfina. Miał odurzać i wykorzystywać kobiety
Proces "uzdrowiciela” z Gryfina. Miał odurzać i wykorzystywać kobiety
Pilne spotkanie państw Morza Bałtyckiego. Zwołał je Sikorski
Pilne spotkanie państw Morza Bałtyckiego. Zwołał je Sikorski
Napadł na 80-letnią kobietę. Trafił w ręce policji
Napadł na 80-letnią kobietę. Trafił w ręce policji
Trump rozczarowany Zełenskim. "To próba dociśnięcia słabszego"
Trump rozczarowany Zełenskim. "To próba dociśnięcia słabszego"