Po katastrofie CASY - nowe procedury i szkolenia

W wojskowym lotnictwie transportowym po
styczniowej katastrofie samolotu CASA pod Mirosławcem wdrożono
program naprawczy. Z jego realizacją zapoznał się w bazie
13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach szef MON
Bogdan Klich.

Po katastrofie CASY - nowe procedury i szkolenia
Źródło zdjęć: © AFP
SKOMENTUJ

W ramach tych działań opracowano i wdrożono m.in.: nowy program szkolenia w zakresie pilotażu samolotu CASA. Zmieniono procedury doboru załóg latających i przeprowadzono szkolenia dla lotniskowych kontrolerów. Wdrożono nowe procedury lotu w trudnych warunkach, zaostrzono dyscyplinę na ziemi i powietrzu oraz poprawiono sprawność serwisu technicznego, a w konsekwencji dyspozycyjność maszyn do lotu.

Jednym z najważniejszych elementów programu naprawczego jest autorski program szkolenia na samolotach CASA, opracowany jeszcze jesienią ub. roku przez płk. Sławomira Żakowskiego z 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Balicach. Wdrożono go w lutym tego roku, wkrótce po katastrofie samolotu CASA.

Zanim wydarzyła się katastrofa w Mirosławcu, jeden z oficerów tutejszej jednostki, pan pułkownik Żakowski opracował program. Ta katastrowa pozwoliła na to, aby ten program był szybko dopracowany i w tej chwili jest realizowany w całej 3. Brygadzie Lotnictwa Transportowego. Mam nadzieję, że on będzie szybko przynosił efekty - powiedział minister Klich.

Dodał, że program naprawczy to nie tylko nowe procedury i szkolenia, ale też unowocześnianie baz lotniczych oraz nowy sprzęt. Zapowiedział, że do końca roku liczba samolotów CASA stacjonujących na lotnisku w Balicach powiększy się do jedenastu.

Wojskowy samolot transportowy CASA C-295M rozbił się 23 stycznia w Mirosławcu. Zginęło 20 osób - czteroosobowa załoga i 16 znajdujących się na pokładzie oficerów. Samolot wykonywał lot na trasie Okęcie-Powidz-Krzesiny-Mirosławiec-Świdwin-Kraków, rozwoził uczestników konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP.

Komisja badająca przyczyny katastrofy ustaliła, że wpływ na nią miał m.in. niewłaściwy dobór załogi i jej niewłaściwa współpraca w kabinie, niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku. Wytknięto też m.in. błędy w wyszkoleniu pilotów, brak działania systemu nawigacyjnego ILS na lotnisku.

Wybrane dla Ciebie

Działo się w nocy. Decyzja Netanjahu. "Zawieszamy zwolnienie więźniów"
Działo się w nocy. Decyzja Netanjahu. "Zawieszamy zwolnienie więźniów"
Spotkanie w kuluarach. Tak przebiegła wizyta Dudy w Waszyngtonie
Spotkanie w kuluarach. Tak przebiegła wizyta Dudy w Waszyngtonie
Putin opublikował przesłanie. Mówił o "szybkich zmianach na świecie"
Putin opublikował przesłanie. Mówił o "szybkich zmianach na świecie"
Pogoda na niedzielę. Mogą przydać się parasole
Pogoda na niedzielę. Mogą przydać się parasole
Grecja pod śniegiem. Burza Coral daje się we znaki
Grecja pod śniegiem. Burza Coral daje się we znaki
Franciszek przygotował się wcześniej. Mówił o szczegółach dokumentu
Franciszek przygotował się wcześniej. Mówił o szczegółach dokumentu
Coroczne przemówienie Orbana. Wspomniał o Ukrainie
Coroczne przemówienie Orbana. Wspomniał o Ukrainie
Wojska USA w Polsce. Prezydent Duda o szczegółach
Wojska USA w Polsce. Prezydent Duda o szczegółach
Tusk po spotkaniu Duda-Trump. "Nie ma się z czego śmiać"
Tusk po spotkaniu Duda-Trump. "Nie ma się z czego śmiać"
Duda o relacjach z USA. "Dawno nie było tak dobrych czasów"
Duda o relacjach z USA. "Dawno nie było tak dobrych czasów"
Trump powiedział Dudzie, że przyjedzie do Polski
Trump powiedział Dudzie, że przyjedzie do Polski
Lawina komentarzy po spotkaniu Duda-Trump
Lawina komentarzy po spotkaniu Duda-Trump