Po katastrofie CASY - nowe procedury i szkolenia

W wojskowym lotnictwie transportowym po
styczniowej katastrofie samolotu CASA pod Mirosławcem wdrożono
program naprawczy. Z jego realizacją zapoznał się w bazie
13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach szef MON
Bogdan Klich.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

W ramach tych działań opracowano i wdrożono m.in.: nowy program szkolenia w zakresie pilotażu samolotu CASA. Zmieniono procedury doboru załóg latających i przeprowadzono szkolenia dla lotniskowych kontrolerów. Wdrożono nowe procedury lotu w trudnych warunkach, zaostrzono dyscyplinę na ziemi i powietrzu oraz poprawiono sprawność serwisu technicznego, a w konsekwencji dyspozycyjność maszyn do lotu.

Jednym z najważniejszych elementów programu naprawczego jest autorski program szkolenia na samolotach CASA, opracowany jeszcze jesienią ub. roku przez płk. Sławomira Żakowskiego z 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Balicach. Wdrożono go w lutym tego roku, wkrótce po katastrofie samolotu CASA.

Zanim wydarzyła się katastrofa w Mirosławcu, jeden z oficerów tutejszej jednostki, pan pułkownik Żakowski opracował program. Ta katastrowa pozwoliła na to, aby ten program był szybko dopracowany i w tej chwili jest realizowany w całej 3. Brygadzie Lotnictwa Transportowego. Mam nadzieję, że on będzie szybko przynosił efekty - powiedział minister Klich.

Dodał, że program naprawczy to nie tylko nowe procedury i szkolenia, ale też unowocześnianie baz lotniczych oraz nowy sprzęt. Zapowiedział, że do końca roku liczba samolotów CASA stacjonujących na lotnisku w Balicach powiększy się do jedenastu.

Wojskowy samolot transportowy CASA C-295M rozbił się 23 stycznia w Mirosławcu. Zginęło 20 osób - czteroosobowa załoga i 16 znajdujących się na pokładzie oficerów. Samolot wykonywał lot na trasie Okęcie-Powidz-Krzesiny-Mirosławiec-Świdwin-Kraków, rozwoził uczestników konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP.

Komisja badająca przyczyny katastrofy ustaliła, że wpływ na nią miał m.in. niewłaściwy dobór załogi i jej niewłaściwa współpraca w kabinie, niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku. Wytknięto też m.in. błędy w wyszkoleniu pilotów, brak działania systemu nawigacyjnego ILS na lotnisku.

Wybrane dla Ciebie
Kościół liczy wiernych. Ilu Polaków chodzi na msze?
Kościół liczy wiernych. Ilu Polaków chodzi na msze?
Były kanclerz Niemiec sam się zdemaskował. "Bezczelność wobec Polski"
Były kanclerz Niemiec sam się zdemaskował. "Bezczelność wobec Polski"
Policjant drogówki wpadł po pijanemu. Spowodował kolizję
Policjant drogówki wpadł po pijanemu. Spowodował kolizję
Niemcy zadają pytanie. Czy Polska pozwoli na przelot Putina na Węgry?
Niemcy zadają pytanie. Czy Polska pozwoli na przelot Putina na Węgry?
Policzyli, ile Rosji zajęłoby zajęcie całej Ukrainy
Policzyli, ile Rosji zajęłoby zajęcie całej Ukrainy
Gorące starcie na spotkaniu z Bąkiewiczem. "Sianie propagandy i nienawiści"
Gorące starcie na spotkaniu z Bąkiewiczem. "Sianie propagandy i nienawiści"
Skradziony w Luwrze klejnot znaleziono niedaleko muzeum
Skradziony w Luwrze klejnot znaleziono niedaleko muzeum
Policja bada doniesienia medialne. Książę Andrzej rezygnuje z tytułów
Policja bada doniesienia medialne. Książę Andrzej rezygnuje z tytułów
Ukraińcy znów zaskakują. Nowy, tani i skuteczny dron
Ukraińcy znów zaskakują. Nowy, tani i skuteczny dron
Obrażali Tuska na stadionie. Polacy zabrali głos w sondażu
Obrażali Tuska na stadionie. Polacy zabrali głos w sondażu
Szokujący internetowy trend. Toksykolog ostrzega
Szokujący internetowy trend. Toksykolog ostrzega
Izrael odpowie na ataki Hamasu. Zapowiedź Netanjahu
Izrael odpowie na ataki Hamasu. Zapowiedź Netanjahu