Po co płacić więcej? - świadomość ekologiczna Polaków
Polacy oczekują praktycznych informacji o tym jak dbać o środowisko
i są gotowi do podejmowania działań proekologicznych. Jednocześnie
niewiele osób zdaje sobie sprawę, że takie działania mogą przynieść
znaczące korzyści finansowe. Jednak podczas zakupów nie zwracamy
uwagi na to, czy dany produkt jest bezpieczny dla środowiska.
Z badań o nazwie "Świadomość ekologiczna Polaków", przeprowadzonych na zlecenie TELE2 Polska przez TNS OBOP wynika, że w świadomości społecznej ekologia to przede wszystkim pozytywna, przyjazna naturze postawa, w tym głównie dbałość o przyrodę i zachowanie czystości.
Deklarowane przez Polaków działania proekologiczne oraz łączenie ekologii z oszczędnym gospodarowaniem przestają mieć znaczenie w chwili, gdy przekraczamy próg sklepu. Bezpieczeństwo produktu dla środowiska jest dla kupujących najmniej ważnym czynnikiem.
Tymczasem Szwedzi, najczęściej ze wszystkich obywateli UE2 (20 proc. badanych) zauważają, iż zachowania konsumpcyjne mają niebagatelny wpływ na środowisko naturalne.
Z badań wynika, że 60 proc. Polaków przynajmniej od czasu do czasu podejmuje jakieś działania by chronić środowisko. Trzech na dziesięciu pytanych deklaruje, że nie podejmuje takich działań w ogóle lub podejmuje je rzadko.
Podejmowane przez Polaków działania, które sprzyjają ochronie środowiska, nie zawsze są jednak identyfikowane jako działania pro-ekologiczne. Pomimo, iż powszechnie dbamy np.
o szczelność instalacji wodnej i zwracamy uwagę na zużycie energii, spośród codziennych, świadomych działań chroniących środowisko wymieniamy głównie segregowanie śmieci oraz ogólną dbałość o czystość i naturę.
Czynnikiem najsilniej różnicującym podejmowanie działań ekologicznych jest posiadanie wiedzy na ten temat. Im lepsze poinformowanie, tym powszechniejsze świadome działania.
Głównym źródłem, informacji dla Polaków w tym zakresie, podobnie jak i dla pozostałych mieszkańców UE, są telewizyjne programy informacyjne. W przeciwieństwie do Szwedów (73 proc.), Polacy wspólnie z Włochami najrzadziej ze wszystkich obywateli UE czerpią informacje na temat ekologii z gazet (38 proc.). Polacy, podobnie jak Szwedzi (dwa pierwsze miejsca wśród państw UE) wolą być informowani o tym, jak dbać o środowisko niż o samych problemach związanych ze środowiskiem.
Mobilizacji do konsekwentnych zachowań proekologicznych nie sprzyja to, że wielu z nas (57 proc.) bagatelizuje rolę codziennych działań pojedynczych osób. Tymczasem to, co kupujemy i jakie decyzje podejmujemy na co dzień, ma wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. W tym emisję CO2 do atmosfery.
Czynniki determinujące zakup towarów użytku codziennego: cena (86%), jakość (83%), marka (35%), opinie (17%), miejsce wyprodukowania (15%), opakowanie (10%), bezpieczeństwo dla środowiska (5%), inne (10%).