Plany rozwoju komunikacji miejskiej we Wrocławiu do 2020 r.
W przedstawionych niedawno planach inwestycji na najbliższe sześć lat, władze województwa dolnośląskiego zapewniają poprawę systemu komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Okazuje się jednak, że potrzeb jest więcej, niż zakładają projekty.
O "Stanowisku negocjacyjnym samorządu województwa dolnośląskiego" pisaliśmy w poniedziałek.
Jednym z projektów, na który środki publiczne i europejskie planuje wykorzystać samorząd, jest poprawa systemu komunikacji miejskiej we Wrocławiu. W ramach połączenia poszczególnych planów ma powstać kilka udogodnień dla mieszkańców miasta.
Pierwszym z nich jest stworzenie systemu Metrobus, który połączy wielkie osiedla zachodnie Wrocławia z centrum miasta. Będzie się to wiązało z wydzieleniem pasów ruchu zarówno dla metrobusów, jak i normalnych autobusów komunikacji miejskiej. Kolejnym projektem jest realizacja od dawna zapowiadanej kolei aglomeracyjnej. W najbliższych latach miasto planuje zakupić w tym celu 15 tramwajów dwusystemowych i zbudować 5-6 nowych przystanków tramwajowo-kolejowych.
Od dłuższego czasu mieszkańcy Jagodna, jednego z południowych osiedli Wrocławia, narzekali na brak dostatecznej komunikacji z centrum miasta, mimo że urbanizacja tych rejonów rozpoczęła się już w latach 90. Miasto wyszło naprzeciw ich oczekiwaniom i w planach do roku 2020 znalazł się projekt przedłużenia linii tramwajowej przez ulicę Bardzką (od skrzyżowania ze Świeradowską) i Buforową do planowanej pętli na Jagodnie.
Ponad dwa lata temu zlikwidowano linię autobusową 135, która była dla mieszkańców Popowic znacznym ułatwieniem w dostępie do centrum miasta. Likwidację tłumaczono wprowadzaniem tramwajów "plus", których trasy miałyby być dublowane przez autobus 135 oraz E. Jednak mieszkańcom Popowic zmiany wyszły na gorsze. W związku z tym planowana jest budowa linii tramwajowej od ul. Jagiełły do Milenijnej przez ulice: Długą, Starogroblową oraz Popowicką. Na Popowicach powstanie także węzeł tramwajowo-kolejowy.
Jednak Patryk Wrona, specjalizujący się w systemach transportu zbiorowego uczestnik niedawnego Wrocławskiego Forum Miejskiego, nakreślił jeszcze trzy możliwe propozycje rozwoju sieci komunikacyjnej we Wrocławiu. Na jednym ze specjalistycznych portali przedstawił projekt budowy linii tramwajowych obejmujących Partynice, Klecinę i Oporów.
Dojazd do Partynic i Ołtaszyna, a także do leżącej poza granicami miasta Wysokiej, jest zdominowany przez ruch samochodowy. Rzadką częstotliwość kursów autobusowych w tamte rejony tłumaczy się brakiem należytego zapełnienia pojazdów. Jednocześnie zbyt duża ilość samochodów korkuje ulice dojazdowe do wspomnianych dzielnic. Zdaniem Patryka Wrony, dobrym rozwiązaniem byłoby zbudowanie toru tramwajowego od ulicy Przyjaźni (na wysokości przystanku Braterska) przez aleję Karkonoską do ul. Zwycięskiej, a dalej przez Ołtaszyńską i Radosną, aż do zakończenia torów przy ul. Chabrowej w Wysokiej. Poza skomunikowaniem istniejących przy trasie osiedli, poprawi się także dojazd do toru wyścigów konnych na Partynicach. Wrona proponuje także usytuowanie przy pętli na Chabrowej parkingu typu park&ride, co powinno zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej.
Kolejnym projektem wysuniętym przez Wronę, jest skomunikowanie Grabiszynka oraz części Krzyków, znajdującej się między ulicami Krzycką i Racławicką. Będzie to próba zachęty mieszkańców tamtych terenów do korzystania z komunikacji zbiorowej i porzucenia podróży samochodem. Patryk Wrona dostrzegł sytuację, w której niektórzy mieszkańcy mają ponad 500 m do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej. Jego zdaniem, należałoby poprowadzić linię tramwajową przez ulicę Gajowicką (na południe od skrzyżowania z al. Hallera), następnie Racławicką i potem wzdłuż Ślęzy do skrzyżowania Krzyckiej z Przyjaźni (obecnej pętli "Klecina").
Zdaniem Wrony, istniejące linie tramwajowe kursujące na Oporów nie są wystarczającym udogodnieniem dla mieszkańców Wrocławia mieszkających za pętla przy Parku Grabiszyńskim. Budowa torowiska może być także znacznym ułatwieniem w związku z planami stworzenia Cmentarza Oporowskiego. Według planów Wrony, linia miałaby przebiegać przez Aleję Piastów, Wiejską i Awicenny, gdzie połączyłaby się z istniejącym w planach tramwajem na Muchobór Mały. Byłaby odnogą nitki z poprzedniego projektu, która stwarzałyby potrzebę budowę mostu na Ślęzy, łączącego Racławicką z Aleja Piastów.
Podsumowując plany, Wrona liczy na zmianę krótkowzrocznej polityki miasta, dotyczącej planowania komunikacji na nowych osiedlach. Liczy także na wprowadzenie racjonalnej polityki zmniejszania ruchu samochodowego w mieście, w którym na 1000 osób jest 540 samochodów.