PolskaPKP czyli Polskie Koleje Przeszłości

PKP czyli Polskie Koleje Przeszłości

Do 2005 roku pozostanie w Polsce zaledwie kilkanaście linii kolejowych - przewiduje Instytut Rozwoju i Promocji Kolei. Corocznie kolej traci około ośmiu procent pasażerów, podczas gdy w sąsiednich krajach liczba przewozów wzrasta o kilka procent.

29.01.2003 16:28

"Kolej w Polsce w szybkim tempie traci pasażerów. Jeszcze w 1990 roku było ich 950 mln, w 1999 roku - 360 mln, a dziś zaledwie 260- 240 mln podróżnych korzysta z jej usług" - poinformował Instytut.

Z analizy przeprowadzonej przez Instytut Rozwoju i Promocji Kolei wynika, że w ubiegłym roku na jednego mieszkańca przypadło 6,44 przejazdów rocznie, podczas gdy w Czechach 18,46, na Węgrzech ponad 20, a w Niemczech ponad 22.

Na Węgrzech, Słowacji i Czechach koleje kursują bardzo często. Koleje czeskie wypuszczają 7 tys. 238 pociągów pasażerskich dziennie, niemieckie 30 tys. 552 pociągi, natomiast w sieci PKP było ich zaledwie 4 tys. 741 w 2000 roku i około 3 tys. 650 w 2002 roku.

Instytut prognozuje, że liczba pociągów PKP ulegnie dalszemu zmniejszeniu. Pociągi w Polsce będą kursować siedmiokrotnie rzadziej niż w Czechach.

"PKP dzieli od kolei czeskich, słowackich, węgierskich morze niewykonanej pracy, nieodpowiedzialności, zacofania. Jest to około 20-30 lat ciężkiej pracy, której polscy kolejarze nie wykonali, a teraz jest raczej późno" - uważa Instytut.

Zwraca też uwagę, że w Niemczech istnieją 164 koleje niepaństwowe poza koleją federalną, w Szwajcarii jest ich 57, w Czechach i na Węgrzech - kilka. Między kolejami istnieje silna konkurencja. Im więcej działa przewoźników, tym lepsze są koleje w danym kraju.

"W Polsce można mieć dobrą kolej na poziomie europejskim, ale do tego potrzebna jest konkurencja wielu przewoźników i faktyczne, a nie tylko teoretyczne zakończenie monopolu PKP" - oceniają eksperci z Instytutu.

Instytut Rozwoju i Promocji Kolei istnieje od 1999 roku. Od 2001 roku zajmuje się w woj. opolskim koordynacją komunikacji kolejowej i autobusowej. Wspiera samorząd wojewódzki w procesie organizacji regionalnych przewozów kolejowych. Współpracuje ze specjalistami z zakresu komunikacji zbiorowej z Politechniki Krakowskiej.(iza)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)