Piloci za pancernymi drzwiami
Wszystkie samoloty pasażerskie przewożące ponad sześćdziesiąt osób lub ważące ponad 45,5 tony muszą mieć od soboty pancerne drzwi do kabiny pilotów - przewiduje norma Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego.
Drzwi pancerne w samolotach muszą być odporne na strzały z broni lekkiej i wybuchy granatów, jak też chronić przed wtargnięciem siłą osób niepowołanych - głosi przyjęta w marcu 2002 roku dyrektywa tej agendy ONZ, która dała 188 państwom członkowskim czas do pierwszego listopada tego roku na dostosowanie się do tego przepisu.
Wzmocnienie drzwi pociąga za sobą konieczność ich zamykania od startu do lądowania i mogą przez nie przechodzić tylko osoby upoważnione. W związku z tym piloci muszą dysponować urządzeniami pozwalającymi im zobaczyć, kto domaga się wejścia, by potem wydać komendę otwarcia drzwi.
Jeśli idzie o mniejsze samoloty, odbywające loty regionalne, organizacja wydała jedynie takie zalecenie, lecz nie ma ono mocy obowiązującej.
Uprowadzenie przez piratów powietrznych czterech samolotów amerykańskich 11 września 2001 roku pobudziło Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego do zrewidowania norm bezpieczeństwa.