PolskaPierwszy w Polsce sieciowy system informacji turystycznej

Pierwszy w Polsce sieciowy system informacji turystycznej

Internetowy portal turystyczny z powszechną
możliwością aktualizowania i uzupełniania informacji, ujednolicona
sieć punktów informacji turystycznej i kulturalnej oraz jednolite
oznakowanie atrakcji turystycznych - to najważniejsze elementy
nowego Śląskiego Systemu Informacji Turystycznej, którego budowa
ruszyła w tym roku.

03.01.2007 14:00

Zdaniem przedstawicieli twórców systemu - Śląskiej Organizacji Turystycznej oraz urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego - zintegrowany system informacji turystycznej po raz pierwszy w Polsce obejmie cały region. Do tej pory kompletnej informacji na temat różnych atrakcji - jak na Śląsku Jasna Góra, Beskidy czy Szlak Zabytków Techniki - trzeba było szukać oddzielnie.

"Chcemy traktować informację turystyczną nie tylko jako narzędzie do kompetentnej informacji o atrakcjach Śląska, ale także jako narzędzie wspierające sprzedaż. Chodzi o zwiększenie liczby turystów w regionie i wydłużenie ich pobytu" - powiedział na środowej konferencji prasowej w Katowicach dyrektor wydziału promocji regionu i turystyki śląskiego urzędu marszałkowskiego, Tomasz Stemplewski.

Śląski System Informacji Turystycznej tworzony będzie na już istniejących podstawach. Wykorzystany zostanie m.in. portal informacji turystycznej urzędu marszałkowskiego gosilesia.pl, na podstawie którego powstanie kompletna internetowa baza danych o zasobach turystycznych i kulturalnych regionu.

Zaletą bazy będzie możliwość bieżącej aktualizacji i uzupełniania przez osoby lub instytucje bezpośrednio tym zainteresowane; np. biuro prasowe Jasnej Góry będzie mogło na bieżąco zamieszczać tam informacje o wydarzeniach w sanktuarium, a turyści w nich uczestniczący - opisać swoje wrażenia. Informacje te, po zaakceptowaniu przez administratorów serwisu, będą powszechnie dostępne.

Dotychczas istniejące samodzielne punkty informacji turystycznej zostaną połączone w jednolitą sieć. Prócz informacji o miejscowych atrakcjach, możliwe będzie uzyskanie w nich również kompletnych wiadomości o innych ciekawych miejscach regionu. "Pracownicy tych punktów zostaną wszechstronnie przeszkoleni, by w rozmowie z klientem potrafili rozpoznać jego potrzeby i polecić indywidualną, odpowiadającą mu ofertę" - tłumaczył Stemplewski.

Jednolite oznakowanie systemu obejmie nie tylko punkty informacji turystycznej. Kolory z czterobarwnego logo woj. śląskiego przyporządkowane zostaną - m.in. w materiałach promocyjnych i na oznaczeniach w terenie - głównym rodzajom atrakcji woj. śląskiego.

Kolorem żółtym oznaczone będą zabytki sakralne i miejsca kultu religijnego, np. Jasna Góra czy sanktuarium w Piekarach Śląskich. Kolor zielony oznaczać będzie atrakcje turystyki aktywnej, np. skałki Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Barwa niebieska towarzyszyć będzie miejscom turystyki kulturalnej, np. pałacowi w Pszczynie. Kolorem czarnym oznaczone będą zabytki techniczne i przemysłowe, np. Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach czy Skansen Górniczy "Królowa Luiza" w Zabrzu.

Równolegle z tworzeniem systemu śląski samorząd zamierza reklamować turystyczne atrakcje regionu. Wynajęto specjalistyczną firmę, która do końca marca ma zebrać dane do opracowania szeroko zakrojonej akcji marketingowej: jakimi atrakcjami najlepiej reklamować region oraz jak zorganizować i do kogo skierować kampanię reklamową.

Na środowej konferencji zaprezentowano też wydane przez Śląską Organizację Turystyczną pierwsze publikacje spełniające założenia tworzonego systemu: broszurę, która na stu stronach po raz pierwszy zbiera kompletne informacje o wszystkich atrakcjach woj. śląskiego, oraz uzupełniającą ją mapę regionu w skali 1:100 tys. Obie publikacje dostępne są w wersji komputerowej oraz drukowanej w nakładzie 20 tys. po polsku i po 5 tys. po angielsku, niemiecku i rosyjsku.

W tym roku wdrożone zostaną podstawy Śląskiego Systemu Informacji Turystycznej - powstać mają m.in. oprogramowanie dla zmodyfikowanego portalu gosilesia.pl, regionalne centrum informacji w Katowicach, a także część oznakowania atrakcji w terenie. Śląska Organizacja Turystyczna na te cele zarezerwowała w tym roku 350 tys. zł. Kilkaset tysięcy - po zatwierdzeniu budżetu na 2007 r. - ma dołożyć też urząd marszałkowski woj. śląskiego.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)