ŚwiatPierwszy lot kolosa

Pierwszy lot kolosa

Największy na świecie samolot pasażerski
Airbus A380 odbył swój pierwszy lot próbny. Kolos wylądował bez problemów po czterech godzinach lotu na lotnisku pod Tuluzą.

Pierwszy lot kolosa
Źródło zdjęć: © AFP

Obraz

Samolot wystartował o godzinie 10.29. Trasa lotu wiodła nad terenami na zachód od Tuluzy oraz nad południowo-zachodnią Francją.

W czasie próbnego lotu, w samolocie, który przewidywany jest dla 555 pasażerów, choć mógłby pomieścić i 840, znajduje się tylko 6- osobowa załoga: dwaj piloci i czterech inżynierów-nawigatorów.

Ten pierwszy lot oznacza jeszcze jeden krok Airbusa w rywalizacji z amerykański Boeingiem o pierwszeństwo w dziedzinie samolotów jumbo jet. Boeing miał dotychczas monopol dzięki maszynom Boeing 747.

Jednocześnie pierwszy lot A380 okazał się sukcesem widowiskowym: wokół lotniska i przed wielkim ekranem w centrum Tuluzy zgromadziło się ponad 50 tysięcy ludzi, którzy śledzili start do dziewiczego lotu. Niektórzy z nich noc spędzili w samochodach koło lotniska, by nie przegapić tego wydarzenia.

22 koła maszyny, ważącej 421 ton oderwały się od ziemi, kiedy samolot znajdował sią na wprost trybuny prasowej. Poprzedzany przez mały samolot Corvette olbrzym uniósł się w powietrze przy oklaskach widzów, wśród których były tysiące pracowników Airbusa. Odleciał ku północnemu-zachodowi.

Maszyna prototypowa, która w środę odbywa pierwszy lot nie ma wewnątrz siedzeń dla pasażerów, przenosi natomiast 20 ton różnych urządzeń pomiarowych, których wskazania przekazywane są na ziemię.

Samolot A380 w standardowej wersji handlowej będzie przewoził 555 pasażerów na trasach do 15 tys. km. Do eksploatacji wejdzie w 2006 r. Pierwszy egzemplarz mają otrzymać Singapore Airlines w lecie 2006 r.

Program lotów próbnych zakłada, że w ciągu najbliższego roku testowanych będzie pięć maszyn. W sumie muszą one odbyć pomyślnie 2300 godzin lotów, by A380 został dopuszczony do eksploatacji przez światowe urzędy ruchu lotniczego.

Prace nad modelem A380 z dwoma pokładami pasażerskimi i jednym towarowym kosztowały dotychczas 10,7 mld euro. Jedna trzecia została pokryta w formie kredytu przez Niemcy, Francję, Hiszpanię i Wielką Brytanię.

Decyzja o przygotowaniu drugiej wersji towarowej i spełnieniu surowszych wymogów, jeśli chodzi o ograniczenie hałasu, podniosła koszty o 1,45 mld euro.

W zależności od wersji maszyna A380 ma kosztować 263-286 mln dolarów.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)