Pierwsza taka inwestycja od 30 lat. Częstochowianie zachwyceni
Po kilku dekadach w Częstochowie znów zaczęto inwestować w infrastrukturę tramwajową. Wybudowano nową linię w dzielnicy, w której wcześniej ten środek transportu był nieobecny. To przełożyło się na większą liczbę pasażerów. Nie jest wykluczone, że to nie koniec inwestycji.
Częstochowa dzięki środkom z Unii Europejskiej przeprowadziła komunikacyjną rewolucję. W 2012 roku uruchomiono tam nową linię tramwajową. Wcześniej w taką infrastrukturę w tym mieście zainwestowano w 1983 roku, czyli w czasie, gdy w Polsce panował jeszcze ustrój komunistyczny, a Częstochowa była miastem wojewódzkim.
O tym, by zmienić układ komunikacyjny, rządzący miastem debatowali przez długie lata. Plany były ambitne, ale brakowało pieniędzy na to, by przeprowadzić prace. Z pomocą przyszła Unia Europejska. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie zgłosiło wniosek o dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie z UE wyniosło blisko 150 milionów złotych.
- Bez środków unijnych, czyli rekordowej dotacji w kwocie 144 mln zł, nie udałoby się zrealizować największego w historii Częstochowy kontraktu tramwajowego, bowiem budowa nowej linii w starym śladzie między Rakowem a Północą wraz z zakupem 10 nowych tramwajów typu Twist 2.0 pochłonęła ponad 204 mln zł. Środki europejskie, o których uzyskanie postarały się służby miejskie, miały więc niebagatelne znaczenie - powiedział Wirtualnej Polsce Maciej Hasik, rzecznik prasowy MPK w Częstochowie
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zawodowcy WP. Od nich zależy zdrowie i bezpieczeństwo przyszłych mieszkańców. Praca na budowie.
Przedmiotem projektu była przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej oraz zakup 10 nowoczesnych tramwajów, których wcześniej w Częstochowie nie było. Tabor, który woził mieszkańców, miał nawet kilkadziesiąt lat. Teraz niemal wszystkie składy jeżdżące po częstochowskich torach to pojazdy nowej konstrukcji, mające maksymalnie 11 lat.
Takie prace pozwoliły na zwiększenie dostępności komunikacyjnej i skrócenie czasu przejazdu komunikacją miejską pomiędzy skrajnymi przystankami o co najmniej 8 procent. Teraz z jednego końca miasta na drugi można dojechać nawet w mniej niż 30 minut. Przed rozpoczęciem prac było to nawet 40 minut.
Częstochowianie pokochali tramwaje
Do tego powstały liczne ułatwienia dla osób niepełnosprawnych oraz ograniczonych ruchowo. Wszystkie zakupione nowe tramwaje były pojazdami niskopodłogowymi. Jak się okazało, częstochowianie zaczęli chętniej korzystać z komunikacji miejskiej.
- Nowa linia tramwajowa wraz z nowym taborem wpłynęła na zwiększenie się liczby pasażerów ogółem w środkach komunikacji miejskiej, bowiem porównując rok do roku czas sprzed pandemii - 2019 i 2022 r. - odnotowaliśmy kilkunastoprocentowy wzrost frekwencji w naszych częstochowskich autobusach i tramwajach - dodał Hasik.
Budowa nowej linii tramwajowej zmieniła też krajobraz południowych dzielnic miasta. Tam, gdzie dotychczas jeździły jedynie autobusy, zastąpiły je tramwaje. Przebudowano kilkanaście ulic na terenie inwestycji i zwiększono bezpieczeństwo w ruchu ulicznym. Dzięki inwestycji można teraz bez problemów i przesiadek dostać się spod stadionu Rakowa Częstochowa do położonych w centrum Alej Najświętszej Maryi Panny.
O tym, jaką miłością częstochowianie obdarzyli nowe tramwaje, świadczy także jeden z murali, na którym namalowano właśnie nowoczesny skład, który codziennie wozi pasażerów.
Impuls do rozwoju miasta
Obecnie w Częstochowie trwają duże inwestycje drogowe, które powodują paraliż komunikacyjny. Dlatego nowa linia tramwajowa w tej sytuacji jest przysłowiowym strzałem w dziesiątkę dla mieszkańców. - Aktualnie, w trakcje realizacji strategicznych inwestycji drogowo-komunikacyjnych, inwestycje tramwajowe dają znakomitą alternatywę do podróżowania mieszkańcom na osi północ-południe miasta - dodał Hasik.
Sukces tej inwestycji daje nadzieje na to, że to nie koniec rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Częstochowie. Wszystko zależy jednak od pozyskania kolejnych funduszy.
- Nowa linia tramwajowa przede wszystkim jest główną osią tej infrastruktury w mieście, więc jej budowa od podstaw miała niebagatelne znaczenie dla poziomu komfortu i bezpieczeństwa podróżowania oraz wpłynęła też na szybkość pokonywania miasta. Jest to więc kluczowy czynnik także dla poziomu zadowolenia mieszkańców i poprawy estetyki przestrzeni miejskiej. Dobra komunikacja zawsze równa się też rozwój. Jednocześnie inwestycja ta jest niejako bazą do jakichkolwiek kolejnych inwestycji tramwajowych mających połączyć inne części miasta z główną osią tramwajową w następnych latach - powiedział Hasik.
Otwarcie nowej linii było miejskim świętem. Na specjalnie zorganizowanej paradzie tramwajów pojawiły się tysiące ludzi. Budowa trwała dwa lata i na zawsze zmieniła komunikacyjny układ Częstochowy.