Pepsi-Cola nielegalnie zanieczyszcza Warszawę
Seledynowe nalepki na przystankach, stemple na chodnikach - to element kampanii reklamowej nowego napoju Pepsi-Coli w Warszawie. Koncern nielegalnie zanieczyszcza miasto - poinformował Zarząd Transportu Miasta i Zarząd Dróg Miejskich.
28.04.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Na warszawskich przystankach autobusowych i tramwajowych można zauważyć tzw. wlepki - małe naklejki z dużym nadrukiem MD i mniejszym, wyjaśniającym znaczenie skrótu. Na stołecznych chodnikach pojawiły się stemple o podobnej treści.
W ten sposób - jako donosił 21 kwietnia Newsweek - Pepsi-Cola, reklamuje swój nowy produkt - napój gazowany Mountain Dew. Według tygodnika, w Stanach Zjednoczonych napój zyskał wśród młodzieży dużą popularność dzięki famie o jego rzekomym antykoncepcyjnym działaniu.
Wlepki i stemple zauważyli warszawiacy, ale nie zauważyły ich ZTM i ZDM. W obu instytucjach PAP poprosiła o sprawdzenie czy udzielono zgody na tego typu reklamę. Nikt od nas nie otrzymał pozwolenia na reklamę na przystankach autobusowych i tramwajowych - powiedziała Beata Będzińska z Zarządu Transportu Miasta.
Dodała, że zjawisko wlepek ma kilkuletnią tradycję. Ich autorami byli dotąd zazwyczaj młodzi ludzie, często początkujący informatycy. Autorów trudno jest złapać na gorącym uczynku. Rysunki na wlepkach nie są podpisywane, jeśli już to tylko pseudonimem - dodała Będzińska.
ZTM wydaje miesięcznie 380 tys. na sprzątanie przystanków. Od 3 do 7 razy w tygodniu prywatna firma ma obowiązek posprzątać teren należący do Zarządu. Mycie i ściąganie wlepek odbywa się przy tej okazji.
Malowanie stempli z reklamą MD na warszawskich ulicach jest także nielegalne. To malowanie odbywa się bez uzgodnienia z nami. Nigdy nie wydajemy zgody na tego typu działania - powiedziała zastępca rzecznika prasowego Zarządu Dróg Miejskich Edyta Redzicka. Dodała, że jeśli będzie to działanie na szeroką skalę, ZDM podejmie interwencję.
W Pepsi-Coli nikt nie chciał skomentować sprawy zanieczyszczających miasto wlepek. Odpowiedzialna za promocję nowego napoju Małgorzata Skonieczna, dyrektor marketingu w Pepsi-Coli na Europę Centralną poinformowała, że firma nie udziela informacji o swoich planach z obawy o nieuczciwą konkurencję. (mk)