PolskaPasażerowie: linie lotnicze gubią bagaż i odwołują rejsy

Pasażerowie: linie lotnicze gubią bagaż i odwołują rejsy

W Polsce co roku tysiąc pasażerów składa skargi na usługi linii lotniczych. Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego takich skarg trafia ponad pięć tysięcy. Podróżujący samolotami skarżą się przede wszystkim na opóźnienia lotów, odwołanie rejsów, zagubienie bagażu i brak informacji. Przedstawiciele organizacji konsumenckich podkreślają, że pasażerowie linii lotniczych wciąż nie są świadomi swoich praw. Rzadko też składają skargi na przewoźników.

11.12.2007 | aktual.: 11.12.2007 15:10

Elżbieta Adamkiewicz z Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego przypomina, że pasażer ma prawo do opieki ze strony linii lotniczych. Chodzi o zapewnienie posiłków i hotelu w przypadku konieczności noclegu z powodu opóźnienia lotu. Linie lotnicze również powinny zagwarantować możliwość bezpłatnego skorzystania z telefonu.

Europejscy przewoźnicy mają wiele problemów z dostarczeniem bagaży. Często torba lub walizka przekazana do luku bagażowego - ginie.

W takiej sytuacji był pan Hubert Radkowiak, który po wylądowaniu w Hiszpanii znalazł się w obcym mieście bez bagażu. Na niezbędne rzeczy, które musiał w związku z tym kupić w Madrycie, wydał około dwustu euro. Bagaż odnalazł się dopiero po miesiącu na lotnisku w Warszawie.

Swoich praw do odszkodowania Hubert Radkowiak domagał się poprzez Europejskie Centrum Konsumenckie.

Aleksandra Olczak z Centrum apeluje, by - jeśli to możliwe - nie wkładać cennych rzeczy do bagażu. Linie lotnicze nie biorą odpowiedzialności między innymi za sprzęt elektroniczny, biżuterię i leki pozostawione w bagażu. Takie przedmioty lepiej zabrać ze sobą do samolotu.

Obrońcy praw konsumenta przypominają, że jeśli z winy linii lotniczych zostaliśmy zmuszeni do poniesienia kosztów na przykład rozmów telefonicznych, musimy koniecznie zachować rachunki. Po utracie bagażu na lotnisku trzeba wypełnić odpowiedni formularz, a reklamację złożyć w ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od stwierdzenia opóźnienia bagażu.

Zobacz także
Komentarze (0)