Opinia sprzedawcy ważniejsza niż reklama
55% Polaków kupując materiały budowlano-wykończeniowe kieruje się
opiniami pracowników sklepu - wynika z raportu przygotowanego na
podstawie badań opinii publicznej zrealizowanych przez PBS DGA.
Oprócz opinii sprzedawcy, cenimy też opinie wykonawców prac (37%
wskazań) i - przede wszystkim - przyjaciół, znajomych (60%). Dla
porównania reklamy czy porady prezentowane w prasie bierzemy pod
uwagę prawie 5-krotnie rzadziej.
10.10.2007 08:00
Ponad połowa Polaków, którzy planują przeprowadzanie jakiś robót remontowo-wykończeniowych przyznaje, że podczas zakupów produktów budowlanych jednym z najważniejszych źródeł informacji są dla nich opinie sprzedawców. Nabywcy takich produktów cenią też opinie przyjaciół i znajomych oraz wykonawców robót budowlanych.
"Kupując produkty remontowo-wykończeniowe klient, w większości wypadków nie dysponujący fachową wiedzą, do końca poszukuje rady" - komentuje Tomasz Turzyński z On Board PR - "Dlatego w tej branży, podobnie jak w kilku innych, kluczową rolę odgrywa rekomendacja sprzedawcy. To do niego należy ostatnie słowo - powinni o tym pamiętać wszyscy producenci"
Raport wskazuje też skalę i przyczyny zainteresowania Polaków prowadzeniem prac remontowo-budowlanych. O pracach z tego zakresu myśli 50,6% dorosłych Polaków. Przyczyny to przede wszystkim chęć odświeżenia i odnowienia wnętrza (34,5%), chęć zwiększenia jego funkcjonalności (30,6%) oraz chęć posiadania "ładnego" wnętrza dostosowanego do własnych oczekiwań estetycznych (24,9%). Potrzeba nadążania za modą czy znudzenie wyglądem było wskazywane tylko przez nielicznych respondentów.
Większość Polaków (55%) jest zgodna co do tego, że marka ma dla nich znaczenie. Cześć (łącznie 32%) jest jednak innego zdania, sceptycznie podchodząc do markowości jako atutu.
"Wyniki badania pokazują, że znaczna cześć nabywców materiałów budowlanych nie jest świadoma korzyści i różnic między produktami, które na innych rynkach komunikuje marka. W efekcie osoby te są gotowe zaakceptować nieznanych im producentów" - komentuje Tomasz Dziedzic z PBS DGA - "W przypadku tej kategorii jest to zrozumiałe, gdyż ocena jakości produktów wymaga eksperckiej wiedzy, dlatego ważną rolę marki przejmują sprzedawcy oraz znajomi".