Odkryli nowy gatunek "rekina widmo"

Nowozelandzcy badacze dokonali niezwykłego odkrycia na głębinach Oceanu Spokojnego – nowy gatunek "rekina widmo" nazwany Harriota avia. Nowy gatunek charakteryzuje się długim pyskiem i żyje na dużych głębokościach, co znacznie utrudnia jego badania.

"Rekiny duchy" są blisko spokrewnione z rekinami i płaszczkami"Rekiny duchy" są blisko spokrewnione z rekinami i płaszczkamiŹródło: Getty Images, NIWA
d486kf2

"Rekiny duchy", do których należy Harriota avia, są blisko spokrewnione z rekinami i płaszczkami. Te tajemnicze stworzenia nie mają łusek, a ich szkielety są w całości zbudowane z chrząstki. Żyją zazwyczaj na głębokościach sięgających do 2600 metrów.

- Ich siedlisko sprawia, że trudno je badać i monitorować, co oznacza, że niewiele wiemy o ich biologii ani o tym, czy stanowią zagrożenie - powiedziała w rozmowie z BBC dr Brit Finucci, jedna z nowozelandzkich naukowczyń, która opisała nowy gatunek.

Zespół badaczy z Krajowego Instytutu Badań Wody i Atmosfery (NIWA) natknął się na rybę na obszarze dna oceanu znanym jako Grzbiet Chatham, leżącym na wschód od Nowej Zelandii. Dr Finucci stwierdziła, że nowo odkryty gatunek wyróżnia się niezwykle długim pyskiem, który może stanowić połowę długości jego ciała.

d486kf2

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Odbudować czy przenieść dom? "Taka dyskusja jest potrzebna"

Jak przyznała badaczka, nazwa Harriota avia ma dla niej osobisty charakter. "Avia po łacinie oznacza babcię. Chciałam oddać jej hołd, ponieważ z dumą wspierała mnie w karierze naukowej" - wyjaśniła dr Finucci.

Czytaj także: