O filozofii przy użyciu klocków lego
Z nowatorską metodą nauki filozofii zapoznają się warszawscy nauczyciele. Metoda ta polega na wykorzystaniu przez uczniów klocków lego do interpretacji tekstów filozoficznych. Kursy tej nietypowej metody dydaktycznej o nazwie Lego-Logos rozpoczęły się we wtorek.
03.04.2007 | aktual.: 03.04.2007 18:18
W najbliższym czasie w szkoleniach weźmie udział 700 nauczycieli oraz absolwentów i studentów, przygotowujących się do pracy pedagogicznej. Do końca roku liczba ta może dwukrotnie wzrosnąć. Szkolenia organizowane są w ramach przygotowań do Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Kultury Filozoficznej "Creatio Ex Legendo", który odbędzie się w maju - poinformowała przedstawicielka organizatora festiwalu, Agnieszka Marszewska.
Na pomysł wykorzystania klocków jako pomocy przy nauce filozofii wpadł wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (UMK) w Toruniu, Jarosław Spychała. Pierwszy raz skorzystał z niej podczas swojej pracy na UMK. Chodziło mu o to, aby sprowokować młodzież do samodzielnej interpretacji czytanego tekstu. Poprosił studentów, aby treść przeczytanego fragmentu przedstawili w formie rysunków. Rysunki te były następnie poddawane analizie, co w praktyce oznaczało właśnie interpretację tekstu.
Spychała chciał w ten sposób pomóc studentom, którzy mieli trudności z wyrażeniem samodzielnej interpretacji tekstu, bowiem szukali jedynej słusznej interpretacji, którą zazwyczaj prezentuje nauczyciel. Następnie, udoskonalając swoją metodę nauczania, zastąpił rysunki budowlami z klocków. Ideą Lego-Logos zainteresowały się instytucje i organizacje pozarządowe zajmujące się edukacją. Okazało się, że skuteczna w przypadku studentów metoda interpretacji tekstów filozoficznych może też być stosowana na zajęciach z dziećmi i młodzieżą szkolną.
Lekcja filozofii z użyciem klocków składa się z kilku etapów. Najpierw odczytywany jest na głos omawiany tekst, w razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia trudniejsze słowa lub sformułowania. Następnie uczniowie mają za zadanie przedstawić treść wysłuchanego fragmentu w formie budowli z klocków. Kiedy wszyscy skończą zadanie, konstrukcje są kolejno omawiane przez wszystkich uczestników lekcji, a autorzy poszczególnych prac mówią, jakie były ich przemyślenia kiedy tworzyli swoje konstrukcje.
Po przeanalizowaniu wszystkich budowli, uczniowie zwięźle przypominają swoje interpretacje. Według twórcy metody Lego-Logos, ma ona na celu wzbudzenie ciekawości poznawczej w uczniach i sprowokowanie ich do własnych poszukiwań. Niecodzienne zajęcia mają służyć ponadto wykształceniu umiejętności uczestniczenia w dyskusji i prowadzenia polemiki. Taka forma nauki ma też ułatwić zdobycie wiedzy i umiejętności potrzebnych w procesie twórczego myślenia i działania, a tym samym rozwijać zdolności twórcze.
Kursy dla nauczycieli finansowane są przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Fundację YPSYLON i Instytut Nowoczesnej Edukacji przy wsparciu Mazowieckiego Kuratorium Oświaty i Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Nad całością honorowy patronat objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej.