Nowy zarząd TVP poznamy w styczniu?
• Rada Nadzorcza TVP ogłosiła przerwę
• W styczniu wyniki przesłuchania kandydatów do zarządu TVP?
21.12.2015 | aktual.: 21.12.2015 21:17
Rada Nadzorcza TVP ogłosiła przerwę w posiedzeniu dot. konkursu uzupełniającego na pozostałe dwa miejsca w zarządzie do 18 stycznia 2016 r. - poinformowała TVP. Prawdopodobnie wtedy RN ogłosi wyniki przesłuchania kandydatów do zarządu TVP.
Trzeci etap konkursu miał uzupełnić zarząd spółki o dwóch brakujących członków. RN TVP 14 grudnia dopuściła do tego etapu Wojciecha Kaczorowskiego, Stanisława Wójcika, Marcina Wolskiego i Mariusza Wyżyckiego.
Konkurs rozpoczął się 3 listopada. Konieczność uzupełnienia składu zarządu to efekt odrzucenia przez KRRiT kandydatur Wiesława Roli i Mariana Zalewskiego w poprzednim konkursie. Finalną decyzję o powołaniu lub odrzuceniu dwójki zarekomendowanych przez RN kandydatów, podejmie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Od lipca funkcję jednoosobowego zarządu Telewizji Polskiej pełni prezes Janusz Daszczyński.
Trzeci etap konkursu polegał na przeprowadzeniu indywidualnej rozmowy z każdym z kandydatów. Kandydaci byli wywoływani do przesłuchań w kolejności alfabetycznej. Przesłuchanie składało się z dwóch części - najpierw kandydat przedstawiał własną koncepcję dot. TVP, a następnie Rada Nadzorcza zadawała kandydatowi pytania.
Pierwszy kandydat, Wojciech Sławomir Kaczorowski mówił, że jest zwolennikiem finansowania telewizji publicznej ze środków publicznych. Chciałby stopniowego wprowadzania opłaty audiowizualnej. Zaproponował "system dwuistny", gdzie początkowo finansowanie byłoby zarówno ze środków publicznych jak i wypracowanych środków komercyjnych. Następnie - coraz większe finansowanie publiczne, a coraz mniejsze - komercyjne.
Zdaniem Kaczorowskiego telewizja "powinna być centrum kompetencyjnym, które jest w stanie przeanalizować rynek i zaproponować najlepsze rozwiązania po stronie programowej, biorąc pod uwagę specyfikę widzów, którzy siedzą po drugiej stronie". "Nie da się robić telewizji publicznej samej dla siebie - trzeba ją robić dla widza" - uważa. Dlatego - przekonywał - trzeba przygotować odpowiednie programy skierowane dla tradycyjnych odbiorców telewizyjnych, jak i dla tych, który korzystają z oferty TVP mobilnie.
Kolejny kandydat, Marcin Wolski opowiedział się za misyjną rolą TVP. Postulował też wzmocnienie roli kultury w Telewizji Polskiej, szczególnie poprzez wspieranie ośrodków regionalnych.
Zdaniem Wolskiego brakuje też audycji, gdzie "mądrzy i spokojni ludzie wyjaśnialiby to, co dzieje się na świecie". - Świat powinien być pokazywany od strony lepszej. Powinien "ciągnąć ludzi w górę" - przekonywał.
Chciałby on też wprowadzić audycje "szybkiego reagowania" z eksperckimi komentarzami na żywo.
Wolski zaproponował też stworzenie kanałów tematycznych skierowanych do konkretnych odbiorców, np. kanału "Senior". Należy - jak podkreślał - zwrócić szczególną uwagę na seniorów, którzy są najwierniejszymi widzami TVP.
Wolski pozytywnie wypowiadał się o zmianach, które mają w najbliższym czasie zajść w mediach publicznych. Jednak, według niego, reformy powinny zachodzić stopniowo, systematycznie, bez naruszania samej firmy oraz kapitału ludzkiego. Pozytywnie wypowiedział się także o planowanej opłacie audiowizualnej. Wolski chciałby też całkowicie ograniczyć rolę reklamy w TVP.
Kandydujący do zarządu Stanisław Wójcik skupił się na kwestiach finansowych. Sprawy programowe chciałby pozostawić dla prezesa. On sam - jak mówił - zająłby się kwestiami finansowymi. - Zarząd musi się uzupełniać - stwierdził. - Jestem przygotowany do tego, żeby patrzeć na zjawiska kompleksowo - mówił.
Wielokrotnie podkreślał, że wiedza, którą zdobył pracując już kiedyś w TVP (zasiadał w zarządzie TVP oraz był dyrektorem finansowym TVP) na pewno pomoże mu w pracy.
Pytany przez Radę Nadzorczą o większe nakłady finansowe dla oddziałów regionalnych ocenił, że to dobra decyzja. Podkreślił jednak, że taka zmiana wymaga bardzo szczegółowych analiz kosztowych.
Ostatni z kandydatów Mariusz Wyżycki mówił o poszerzeniu katalogu usług oraz lepszej komunikacji z widzami. Konieczna - w jego opinii - jest modernizacja oferty usług oraz komunikacji.
Podkreślał, że przede wszystkim należy zwiększyć finansowanie dla mediów publicznych. Zaproponował, aby wydatki w Polsce porównać z wydatkami w sektorze telewizji za granicą i tam szukać wzorców do naśladowania. Obliczenia - jak tłumaczył Wyżycki - wskazują, że nakłady na media publiczne powinny wzrosnąć co najmniej 4-krotnie.