Nowy standard podróżowania: CPK zmienia reguły gry
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to inwestycja o ogromnym znaczeniu dla rozwoju Polski i Europy. Projekt ten ma na celu nie tylko unowocześnienie systemu transportowego kraju, ale również stworzenie multimodalnego węzła komunikacyjnego, który sprosta wyzwaniom przyszłości.
Symbol globalnych ambicji
Projekt lotniska CPK realizowany jest przez uznane na świecie biuro architektoniczne Foster + Partners we współpracy z Buro Happold i wsparciu niemal 30 biur projektowych, w tym z Polski. To dzięki temu połączeniu międzynarodowego know-how i lokalnych doświadczeń powstaje przestrzeń łącząca nowoczesność z funkcjonalnością i potencjałem płynnej rozbudowy.
CPK korzysta z doświadczeń najlepszych – jedną z inspiracji stało się m.in. lotnisko Incheon w Korei Południowej – jedno z najlepiej ocenianych na świecie. Kluczowe cechy, takie jak płynność transferów, wykorzystanie nowoczesnych technologii czy maksymalna efektywność operacyjna, stanowią fundament planowanego rozwiązania.
Elastyczny rozwój:
Projekt lotniska z 2024 roku projekt zakłada maksymalny komfort pasażerów. Wysokość terminala została zmniejszona z 33 do 32,1 metra, a pirsów z 25 do 22,8 metra, co pozytywnie wpłynie na wygodę korzystania z obiektu.
W pierwszym etapie powstaną trzy pirsy, które będą obsługiwały ruch krajowy i międzynarodowy na różnych dystansach. Czwarty zostanie dodany przy pierwszej rozbudowie, a docelowo terminal ma dysponować sześcioma pirsami – rozwijanymi wraz z rosnącym ruchem pasażerskim.
W ramach projektu ulepszono również konstrukcję dachów. Zamiast łukowych kratownic wspartych na stalowych słupach, w terminalu i budynku dworca kolejowego zastosowano stalowe profile oraz słupy żelbetowe. Natomiast w części dworca autobusowego zdecydowano się na dach płaski. Starannie zaprojektowane detale wykończeniowe wnętrz zapewnią pasażerom większy komfort korzystania z przestrzeni.
CPK: więcej niż lotnisko
Nowy port to nie tylko miejsce startów i lądowań. To serce przyszłej sieci transportowej kraju – zintegrowane z koleją i komunikacją autobusową. Terminal zostanie bezpośrednio połączony z nowym dworcem kolejowym, co umożliwi komfortowe przesiadki. Obok zaplanowano również poczekalnię autobusową, a infrastruktura drogowa została zaprojektowana tak, by móc się płynnie rozwijać w odpowiedzi na rosnące potrzeby.
W przyszłości CPK stanie się też centralnym punktem sieci kolei dużych prędkości, łączącym m.in. Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań, a w kolejnych etapach także inne regiony kraju.
Terminal gotowy na 34 miliony pasażerów – z możliwością rozbudowy
Nowy terminal będzie miał powierzchnię około 450 tys. m² – to prawie trzy razy więcej niż obecny terminal Lotniska Chopina. Już w momencie otwarcia zostanie przygotowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością wzrostu do 44 mln. Plan zakłada początkowo 140 stanowisk check-in, z możliwością rozbudowy do 170.
CPK już ogłosiło postępowanie na wybór generalnego wykonawcy terminalu. To największy przetarg na prace budowlane w historii spółki, a jego wartość to ponad 5 5 miliardów złotych. Warunki skonstruowano tak, by maksymalnie zwiększyć szanse firm, które mają doświadczenie w budowie międzynarodowych portów lotniczych, w szczególności tych, które mają doświadczenie z polskiego rynku budowlanego.
Zaawansowany system bagażowy – BHS
Nieodzownym elementem każdego lotniska jest system obsługi bagażu (BHS) – często niewidoczny dla pasażera, ale kluczowy dla działania terminala. Trwa przetarg na jego zaprojektowanie, dostarczenie, instalację i uruchomienie. System ma zapewnić szybką i bezpieczną obsługę bagażu – z precyzją i niezawodnością - jeszcze w czerwcu poznamy oferty wiodących firm specjalizujących się w budowie systemów BHS, które uczestniczyły w dialogu konkurencyjnym.
Odpowiedzialność środowiskowa w praktyce
Inwestycja od samego początku projektowana jest zgodnie z wymaganiami certyfikacji BREEAM, czyli jednego z najbardziej prestiżowych standardów zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej. Terminal będzie gotowy do funkcjonowania w standardzie "Net Zero Ready" już od dnia otwarcia.
Poprzez energooszczędne technologie, oszczędność materiałową i zoptymalizowane konstrukcje, CPK aspiruje do roli modelowego, zrównoważonego lotniska przyszłości.
Kiedy polecimy z CPK?
Zakończenie budowy terminala planowane jest na koniec 2031 roku. Otwarcie portu lotniczego – po przejściu procesu certyfikacyjnego i uzyskaniu odpowiednich zezwoleń – przewidziano na IV kwartał 2032 roku. Do tego czasu powstanie w pełni funkcjonalny i zintegrowany system transportowy, który wpisze się w europejską sieć połączeń jako nowoczesne i wygodne centrum podróży.