PolskaNowatorskie ciastko z dziurką

Nowatorskie ciastko z dziurką

- Wytwarzamy wymienniki ciepła, które będą stosowane w elektrowniach atomowych na świecie. Mieliśmy już w tej sprawie spotkania na Słowacji i Węgrzech - tłumaczy Kazimierz Ruszniak, prezes firmy Energoremont z Krasnegostawu. - Dlaczego inwestujemy w rozwój w tym kierunku? Bo nowe technologie to dziś jedyna racja bytu - dodaje.

15.03.2010 | aktual.: 16.03.2010 11:09

Energoremont to jedna z wielu firm na Lubelszczyźnie, która udowadnia, że innowacyjność to termin istniejący nie tylko na papierze. Kolejna to Euromet z Lublina produkująca neony ledowe. - To nowość nie tylko w Polsce, ale też w Europie. Przewaga tych produktów nad szklanymi neonami polega m.in. na tym, że są dziesięciokrotnie bardziej energooszczędne oraz ekologiczne, nie zawierają szkodliwych gazów - wyjaśnia przedstawiciel firmy. Wikpol z Konopnicy programuje roboty przemysłowe. - Mogą m.in. pakować produkty w kartony - tłumaczy Albert Żak z Wikpolu. Info TV FM z Zamościa oferuje mobilną telewizję w komórce, a lubelski Lanex wytwarza np. łącza światłowodowe. - W naszej branży nawet 10 lat to cała epoka. Dlatego poszukiwanie nowych rozwiązań to dla nas warunek istnienia na rynku - zaznacza Andrzej Czernow, prezes firmy Lanex.

Wśród firm, które starały się o unijne środki w Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, ponad 130 dostało maksymalną liczbę punktów za tzw. innowacyjność na poziomie światowym. - Oznacza to, że wykorzystywane przez nie rozwiązania są stosowane w skali międzynarodowej od mniej niż pięciu lat - wyjaśnia Renata Siwiec, dyrektor LAWP.

W tej grupie są Energoremont i Lanex ale też m.in. producenci mebli czy... piekarnie. - Bo innowacyjność to nie tylko rozwiązania w branżach, tj. informatyka. Chodzi też np. o firmę wytwarzającą ciastka z dziurką, która na końcu linii produkcyjnej zainstaluje nowoczesną maszynę pakującą próżniowo - mówi dyr. Siwiec.

Eugeniusz Hyz, prezes Regionalnego Parku Przemysłowego w Świdniku, podkreśla, że innowacyjność może istnieć w każdej branży. - Lubelszczyzna nie odstaje pod tym względem od innych regionów. Brakuje jednak efektu z najwyższej półki - firmy nie umieją jeszcze zarabiać na swoich pomysłach, sprzedawać know-how. Ale i na to przyjdzie pora - uważa prezes Hyz.

Zobacz wydanie internetowe: Nadchodzi granat ze świtą błękitów

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)