W Paryżu odbyła się światowa premiera nowej Mazdy 323. Model swoją stylistyką przypomina inne samochody japońskiej marki. Auto ma nową osłonę chłodnicy, charakterystycznie przetłoczoną pokrywę silnika i przednie reflektory o gładkich szkłach.
Nowa Mazda 323 zbudowana jest na podwoziu większego modelu 626. Auto zostało wyposażone w nowe silniki. W miejsce benzynowej jednostki 1,5 o mocy 90 KM zastosowano silnik 1,6 o mocy 100 KM. Do nowej Mazdy 323 nie będzie montowany już silni 1,8 o mocy 115 KM. Zastąpi go dwulitrowa jednostka o mocy 131 KM.
_ Zwiększenie pojemności zapewniło spokojniejszą i cichszą pracę silników, a także zmniejszenie drgań i wibracji przenoszonych na nadwozie, co dodatkowo podniosło komfort podróżowania samochodem._ - twierdzi producent. Obydwa silniki mogą współpracować z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 4-stopniową automatyczną.
Nie zmieniono natomiast 2-litrowego silnika wysokoprężnego o bezpośrednim wtrysku paliwa, ale zastosowano w nim nową turbosprężarkę o zmiennej geometrii.
Mazda starała się podnieść bezpieczeństwo nowego modelu. Auto wyposażone jest w boczne i czołowe poduszki powietrzne. Kierowcę i pasażera w przypadku kolizji chronić ma również kabina pasażerska o sztywnej konstrukcji. Natomiast w uniknięciu kolizji pomóc mają wzmocnione hamulce. Z przodu oraz z tyłu zastosowano tarcze hamulcowe oraz zwiększono średnice tarcz hamulcowych dla wersji z silnikiem 2,0.
Nowa Mazda 323 będzie wprowadzona do sprzedaży w Europie na przełomie 2000 i 2001 roku. (mak)