Niemcy: marka nie odgrywa żadnej roli
W niespełna dwa tygodnie od wprowadzenia w Niemczech
do obiegu euro, niemiecka waluta narodowa - marka - nie odgrywa już
żadnej roli - uważa Związek Publicznych Banków Niemieckich.
11.01.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Proces wprowadzania euro jest praktycznie zakończony - powiedział w piątek rzecznik Związku Stephan Rabe. Niemcy, podobnie jak jedenaście innych krajów europejskich, wprowadziły euro do obiegu gotówkowego 1 stycznia 2002 r.
Według danych niemieckiego Banku Feredalnego, wartość banknotów markowych, które znajdowały się w obrocie rynkowym spadła do 9 stycznia o 39% tzn. o 58,4 mld marek. Wartość monet markowych będących w obiegu zmniejszyła się natomiast o 10% (1,3 mld marek).
Z 37,5 mld monet markowych, które były w obiegu w końcu ubiegłego roku, Bundesbank liczy na odzyskanie ok. połowy. Reszta monet pozostanie zapewne w skarbonkach jako pamiątka po narodowym symbolu Niemców - marce.
Bundesbank ocenił akcję wprowadzenia euro jako pełny sukces. Obywatele zaakceptowali wspólną walutę, zaś wymiana marek na euro w bankach i placówkach handlowych przebiega bez zakłóceń. Według banku centralnego, już ponad 90% obywateli Niemiec posługuje się euro. (and)