Nieletni kupują alkohol bez przeszkód
Ponad 85% sprzedawców, skontrolowanych
od początku roku w woj. śląskim, sprzedało alkohol młodo
wyglądającym klientom, nie pytając ich nawet o wiek i dokumenty. W
całym kraju w skontrolowanych punktach podobnie zachowało się ok.
65% sprzedawców.
31.03.2005 | aktual.: 31.03.2005 18:02
Od początku stycznia 2005 kontrolerzy nadali sprawdzanym na Śląsku sklepom 9 Certyfikatów Rzetelnego Sprzedawcy oraz aż 55 Żółtych Kartek Ostrzegawczych. Certyfikat przyznawany jest tym punktom, które zgodnie z prawem konsekwentnie odmawiają sprzedaży napojów alkoholowych młodo wyglądającym klientom, niepotrafiącym dowieść swojej pełnoletności. Żółte kartki dostają sprzedawcy łamiący przepisy.
W całej Polsce w wyniku kontroli punktów sprzedaży alkoholu od stycznia przyznano 628 Certyfikatów Rzetelnego Sprzedawcy oraz 1204 Żółte Kartki Ostrzegawcze.
Kontrole odbywają się w ramach rozpoczętej jesienią ubiegłego roku drugiej edycji kampanii "Alkohol - nieletnim wstęp wzbroniony". Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce "Browary Polskie" - jeden z organizatorów kampanii - podsumował dotychczasowe wyniki akcji na Śląsku.
Na Śląsku do kontroli powołano 28 zespołów. W każdym z nich jest osoba wyglądająca na nieletnią, która podczas eksperymentu prosi sprzedawcę o alkohol, nie okazując dowodu tożsamości. Badana jest reakcja sprzedającego, który powinien zapytać o wiek. Od jego zachowania zależy, czy otrzyma certyfikat, czy żółtą kartkę.
Celem ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej jest zmniejszenie rozmiarów zjawiska sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. W ramach akcji przedstawiciele handlowi browarów dostarczyli do ok. 80 tys. punktów sprzedaży alkoholu materiały kampanii, m.in. książeczki "Sztuka odmawiania, czyli sposób na sposoby" oraz plakaty i znaczki "Nie sprzedaję alkoholu nieletnim". (mila)