Trwa ładowanie...

Rządowe loty wysokiego ryzyka. Piloci nie mają przeszkolenia

Prezydent, premier i inne najważniejsze osoby w państwie od lat latają z nieprzeszkolonymi pilotami - donosi Onet. - Jeśli podczas lotu z VIP-em zdarzą się trudne warunki pogodowe lub pożar silnika, nie będzie wesoło – mówią piloci. Wszystko dlatego, że nie mają możliwości ćwiczyć awaryjnych sytuacji.

Najważniejsze osoby w państwie latają z nieprzeszkolonymi pilotamiNajważniejsze osoby w państwie latają z nieprzeszkolonymi pilotamiŹródło: PAP, fot: Darek Delmanowicz
d1iqp3n
d1iqp3n

Rządowi piloci zachowanie w kryzysowych sytuacjach, jakie mogą przydarzyć się podczas lotu, ćwiczą w symulatorze rządowego śmigłowca. Jego kokpit wygląda podobnie do prawdziwego śmigłowca.

- Nie da się ćwiczyć sytuacji awaryjnych na symulatorze podobnym lub nawet bardzo podobnym do tego, który ma się w swojej maszynie. Jeśli pilot nie chce utrwalić złych nawyków, musi ćwiczyć na symulatorze w kokpicie, który jest odwzorowaniem jeden do jednego jego własnego kokpitu - mówi w rozmowie z Onetem jeden z pilotów.

Jak zauważają dziennikarze Onetu, niezgodność kokpitów w tej sytuacji robi ogromną różnicę i naraża na niebezpieczeństwo najważniejsze osoby w państwie. Symulator jest pozbawiony najnowszych aktualizacji, a to gotowy przepis na katastrofę lotniczą. "Kiedy pilot rządowego Sokoła trenuje w nim loty w skrajnie trudnych warunkach pogodowych, z uszkodzonymi elementami śmigłowca, czy twarde lądowania, na jego panelu sterowania nie ma wielu elementów nowoczesnego, elektronicznego systemu sterowania silników FADEC, które znajdują się w prawdziwej maszynie" - czytamy w Onecie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wpadł przez niezapięte pasy. Kierowca nie przewidział jednego

Obsługa tego systemu wymaga od pilotów szczególnych umiejętności, których niestety, przez przestarzały symulator, nie mogą przećwiczyć.

d1iqp3n

Od lat nie mają dostępu do szkoleń

Taka skandaliczna sytuacja ma trwać od 2007 roku. Od 17 lat piloci nie mają dostępu do systemu umożliwiającego im ćwiczenie reagowania w kryzysowych i niebezpiecznych sytuacjach podczas lotu. Podobnie wygląda sytuacja pilotów śmigłowców ratowniczych, którzy ćwiczą nie niezaktualizowanych symulatorach od 2014 roku.

O problemie mają wiedzieć najważniejsi oficerowie i politycy poprzedniej władzy, jednak nic z nim nie zrobili.

Na pytanie przesłane przez Onet do resortu obrony, czy nowy minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz wie o problemie z symulatorami, a jeśli tak, to jakie kroki podejmuje w tej sprawie, resort odpowiedział, że "obecne kierownictwo MON zleciło generałowi Lechowi Majewskiemu — pełnomocnikowi MON ds. lotnictwa — wszechstronną, wieloaspektową analizę i ocenę stanu bezpieczeństwa w lotnictwie wojskowym. Końcowy raport zostanie przedstawiony wicepremierowi, ministrowi obrony narodowej".

Katastrofy rządowych samolotów

Katastrofa smoleńska była bez wątpienia najtragiczniejszą w skutkach, ale nie jedyną katastrofą samolotu z najważniejszymi osobami w państwie na pokładzie. W 2003 roku w podwarszawskiej wsi Pilawa rozbił się śmigłowiec z ówczesnym premierem Leszkiem Millerem na pokładzie.

d1iqp3n

Dopiero po katastrofie smoleńskiej, w której na pokładzie Tupolewa zginęło 96 osób z parą prezydencką na czele, podjęto decyzję o szkoleniach pilotów i wymianie przestarzałego sprzętu. Jednak już kilka lat po katastrofie, pojawiły się doniesienia o kolejnych zaniedbaniach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło: Onet.pl

d1iqp3n
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1iqp3n
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj