PolskaNie dawaj i nie bierz łapówek

Nie dawaj i nie bierz łapówek

Rozpoczyna się druga, ogólnopolska kampania informacyjna przeciw korupcji, zainicjowana przez Ruch Normalne Państwo www.normalne.pl.

18.01.2006 | aktual.: 23.01.2006 11:46

Łapówkarstwo jest wszechobecne. Aż 29 proc. Polaków przyznaje, że słyszało, iż w ciągu ostatnich 12 miesięcy ktoś z bliskich lub znajomych musiał dać łapówkę, by załatwić jakąś sprawę (TNS OBOP, 2005). W międzynarodowym rankingu percepcji korupcji Polska spadła już na 70 miejsce i jest na ostatniej pozycji w UE (Transparency International, 2005). Jednak wielu Polaków nie zgadza się na korupcję i aktywnie przeciwstawia tej patologii. Co można zrobić? Oczywiście nie brać i nie dawać łapówek. Ale można też dać dobry przykład i publicznie zadeklarować - nie daję i nie biorę łapówek.

Do takiego zachowania namawia grupa młodych ludzi tworząca oddolny obywatelski ruch „Normalne Państwo”, który stawia sobie za cel dążenie do stworzenia uczciwego i taniego państwa. Według nich główną przyczyną korupcji jest społeczne przyzwolenie, które wynika z powszechnego przekonania, że łapówka to codzienność. „W rzeczywistości uczciwych osób, które nie dają i nie biorą, jest o wiele, wiele więcej niż tych nieuczciwych. Jeżeli uda się to pokazać poprzez akcję, to wszyscy uświadomią sobie, że korupcja to nie norma, ale patologia uprawiana przez garstkę” – wyjaśnia Maciej Ślusarek, pomysłodawca kampanii i dodaje: „Razem jesteśmy w stanie zburzyć stereotyp, że łapówka jest normą”.

Symbolem obywatelskiej i antykorupcyjnej identyfikacji, proponowanym przez organizatorów, jest naklejka z wizerunkiem zaciśniętej pięści w geście „figi” i napisem: nie daję, nie biorę łapówek. W tym roku, na początek do rozdania będzie 200 tys. naklejek. Będzie je można bezpłatnie otrzymać na stacjach benzynowych PKN ORLEN w całej Polsce lub zamówić przez stronę internetową: www.normalne.pl. Będą one także dodawane do niektórych gazet, które wspierają kampanię.

Reklamy w prasie, radiu, telewizji i Internecie oraz na bilbordach będą zachęcały do dawania dobrego przykładu. Hasło „Daj przykład – nie bierz, bierz przykład – nie dawaj” wzywa do pozytywnego, obywatelskiego działania, do publicznego zaprezentowania właściwych postaw, do pokazania normalnego zachowania. Kampania rozpoczyna się 17 stycznia i kończy „Dniem bez łapówki” (23 lutego), w którym odbędą się happeningi. Tego dnia w całej Polsce zostanie przeprowadzony happening. Młodzi, wykształceni, aktywni zawodowo, profesjonaliści, którzy bezinteresownie dla dobra wspólnego angażują swój czas i środki, nie mając ani biura, ani budżetu, ale wiarę i siłę przekonywania, dotarli do ludzi w mediach, w reklamie, PR i wspólnie przygotowali kampanię, której rynkowa wartość wynosi ok. 1,5 mln zł.

Akcja będzie przeprowadzona przy wykorzystaniu tytułów prasowych: Dzień Dobry, Gazeta Wyborcza, Nowy Dzień, Metro, Rzeczpospolita, Super Express, Życie Warszawy, Puls Biznesu, Gazeta Prawna, Wprost, Newsweek, Ozon, Gala, Parkiet i Fakt; stacji telewizyjnych i radiowych: TVN, Polsat, RMF FM, TOK FM oraz reklamy zewnętrznej – AMS (billboardy i citylighty) w Bydgoszczy, Częstochowie, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Opolu, Poznaniu, Radomiu, Szczecinie, Toruniu, Warszawie, Wrocławiu, Zielonej Górze oraz w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.

Partnerami akcji są: PKN ORLEN, Wirtualna Polska. Stronę wizualną kampanii stworzyła Agencja Reklamowa PZL. Doborem mediów zajął się dom mediowy Zenithmedia. Za działania z zakresu PR odpowiadają Feedback Hill & Knowlton oraz Rowland Communications. Spot telewizyjny został wyprodukowany przez Easy Hell, Post Meridian oraz Platige Image. Współorganizatorem akcji jest Stowarzyszenie Agencji Reklamowych w Polsce. Projekt badawczy na temat zjawiska korupcji w Polsce wykonał TNS OBOP. Akcję wspierają także Związek Firm Public Relations oraz Instytut Monitorowania Mediów.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)