Trwa ładowanie...
d2i4kly
09-10-2006 12:40

Nauczyciele z ZNP: czemu nie chcecie mierzyć naszej pracy?

Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP)
krytykuje przygotowany przez resort edukacji projekt
rozporządzenia w sprawie zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego,
które znosi obowiązek mierzenia jakości pracy szkół.

d2i4kly
d2i4kly

Jak mówił prezes ZNP Sławomir Broniarz, przyczyni się ono do obniżenia jakości pracy szkół, równocześnie nie zmniejszy biurokracji w szkołach - jak uważa resort - gdyż zamiast obecnie wypisywanych ankiet wprowadzone zostaną nowe.

Zdaniem ZNP, przygotowywane rozporządzenie służy wprowadzeniu "ręcznego" sterowania" pracą szkół i jest powrotem do okresu, w którym działał nadzór administracyjno-biurokratyczny. Zwiększona zostanie rola kuratorów i wizytatorów - podkreślił Broniarz.

Przypomniał, że przyjęta w 1998 r. przez ministrów edukacji z 18 krajów, uczestniczących w unijnym programie edukacyjnym Socrates, tzw. Deklaracja Wiedeńska, postulowała m.in. zachęcanie szkół do przeprowadzania samooceny i posługiwania się nią w krótko i długofalowym planowaniu rozwoju szkół.

Prezes ZNP przypomniał także, że mierzenie jakości pracy szkół wykonywane jest za pomocą obiektywnych narzędzi - arkusza diagnostycznego, odpowiedniej bazy danych i ankiet, które wypełniają uczniowie, nauczyciele i rodzice. Obok opinii analizowane są też "twarde" dane, jak finanse placówki, kwalifikacje pracowników, wyniki egzaminów i konkursów czy wyposażenie szkoły. Badanie przeprowadza wizytator na terenie szkoły.

d2i4kly

Rezultatem jest raport, w którym znajdują się wyniki przeprowadzonych analiz, ankiet i wywiadów. Jest on prezentowany w szkole przez wizytatora po zakończeniu badania. Ten dokument trafia także do kuratorium i organu prowadzącego szkołę. Skrót raportu przeznaczony jest dla nauczycieli, rodziców i uczniów.

Według Broniarza, plusem mierzenia jakości pracy szkoły są cenne informacje dla samej placówki, gdyż dzięki nim dowiaduje się ona co należy poprawić; również samorządy mogą porównywać osiągnięcia edukacyjne szkół z całego regionu.

Pomysł resortu edukacji cofa polską szkołę o osiem lat. Zaprzepaszcza pozytywne aspekty reformy edukacji - dodał.

ZNP oczekuje od ministra edukacji usprawnienia nadzoru pedagogicznego. Domaga się radykalnej poprawy nadzoru poprzez m.in. zwiększenie ilości kompetentnych i stale doskonalących swoje umiejętności wizytatorów, wprowadzenia szkoleń dla dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie wykorzystywania wyników mierzenia jakości swojej pracy do doskonalenia umiejętności.

d2i4kly

Równocześnie ZNP przypomina, że dyrektorów i nauczycieli obciążono stosami dokumentów do wypełnienia, "dlatego związek oczekuje uproszczenia procedur i rzeczywistego ograniczenia zbędnej szkolnej biurokracji".

W ubiegłym tygodniu wicepremier, minister edukacji Roman Giertych zapowiedział wprowadzenie zmian w nadzorze pedagogicznym i odbiurokratyzowanie pracy szkół poprzez m.in. zniesienie mierzenia jakości pracy tych placówek. Argumentował, że nauczyciele muszą wypełniać mnóstwo dokumentów, których - jak powiedział - nikt nie czytał.

d2i4kly
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2i4kly
Więcej tematów