Najwyższa jakość i bezpieczeństwo. Poznaj Żabkę "od kuchni"!
Testy sensoryczne, promocja marek własnych i zrównoważony łańcuch produkcji – w Żabce wszystko zaczyna się od pomysłu, a kwestia świadomego żywienia zyskuje nową definicję. Dziennie odwiedza ten sklep ponad 3 mln klientów. Co sprawia, że wracają? Odpowiedź jest prosta: jakość.
Prawdopodobnie nie ma w Polsce osoby, która choć raz nie robiła zakupów w Żabce. Dziennie odwiedza ten sklep ponad 3 mln klientów. To nie jest zwykła sieć, lecz prężnie rozwijający się ekosystem modern convenience. W DNA Żabki wpisana jest jakość na każdym etapie łańcucha dostaw – od produkcji artykułów spożywczych marek własnych, przez ich magazynowanie i dystrybucję, kończąc na sprzedaży. Żabka nieustanie rozwija innowacje i podnosi świadomość konsumentów – zwłaszcza w zakresie jakości i bezpieczeństwa.
Od pomysłu, do produktu
W sieci sklepów znajdziemy podstawowe artykuły żywnościowe i higieniczne, a także produkty marki własnej oraz strefę Żabka Café. Rynek gastronomii jest stale poszerzany po to, by klienci mogli cieszyć się świeżym jedzeniem oraz aromatyczną kawą. Sklepy Żabka działają w oparciu o międzynarodowe standardy bezpieczeństwa żywności. Dodatkowym celem jest m.in. wykluczenie surowców, które mają negatywny wpływ na środowisko, a także troska o dobrostan zwierząt. Przykładem takich działań jest wycofanie jaj klatkowych – nie tylko z jaj konsumpcyjnych, ale i z produktów marek własnych. Na uwagę zasługuje również polityka zrównoważonego oleju palmowego – to pierwsza, pionierska polityka Żabki, a cele, które zakłada zostały w całości zrealizowane. W ramach polityki z produktów Marek Własnych całkowicie wyeliminowano olej palmowy, a pozostałe produkty sprzedawane pod brandami dostawców mają olej z certyfikatem RSPO. Żabka Polska, jako pierwsza sieć sklepów w Polsce, wprowadziła też program "Bezpieczeństwo i Higiena+" stworzony we współpracy z TÜV NORD Polska.
Żabkowe marki własne
Każdy dobrze wie, co można znaleźć w Żabce – świeże warzywa i owoce, pieczywo, nabiał czy słodycze. Na tym jednak oferta się nie kończy. Celem Żabki jest dostarczanie klientom pożywnych i wygodnych dań, przekąsek i napojów, które są gotowe do natychmiastowego spożycia lub podgrzania i których nie można nabyć nigdzie indziej. Laboratorium innowacji Żabki stale opracowuje nowe rozwiązania, czego efektem jest stworzenie ponad 110 produktów marek własnych, takich jak: Dobra Karma, Plant Hunter, Foodini, Haps!, Szamamm, Tomcio Paluch czy dostępnych w Żabka Café. Wszystkie produkty oceniane są przez profesjonalnych testerów, którzy sprawdzają walory smakowe w pracowni sensorycznej. W ramach programu "Testerzy Produktów" swoimi spostrzeżeniami dzielą się także pracownicy oraz franczyzobiorcy Żabki. Dzięki ich opiniom łatwiej jest podjąć decyzję, czy dany produkt powinien trafić do sprzedaży. Kuchnia, w której powstają chrupiące hot dogi, panini, pizze i wrapy, wyposażona jest w innowacyjny sprzęt – m.in. piec Merrychef.
Gdy produkt trafi do sklepu
Czy można być zwolnionym z odpowiedzialności zaraz po tym, gdy produkt trafi na półkę w sklepie? Odpowiedź jest oczywista – nie. Żabka dba o jakość produktu w całym jego cyklu życia. Co więcej, kontrola jakości nie odbywa się tylko w teorii. Pracownicy spędzają ogromną ilość czasu w zakładach produkcyjnych. Ponad to badają, testują, konsumują, zbierają opinie. Jeśli chodzi o kontakt z dostawcami, opiera się on na relacjach partnerskich. Wszystko po to, by mieć pewności, że produkt sklepowy jest bezpieczny i wysokiej jakości. Kolejnym elementem jest współpraca z ekspertami branżowymi, która niesie ze sobą masę inspiracji. Co w sytuacji, kiedy produkt okaże się niewystarczający? Wówczas trwają prace nad jego udoskonaleniem, czego przykładem mogą być reformulacje, czyli poprawa jakościowo-odżywcza produktów np. poprzez obniżenie zawartości soli i cukru w produktach marek własnych. Poza jakością liczy się bowiem idealny smak.
Zielone sekrety etykiety
Regularne audyty, kontrole jakości i testy sensoryczne to nie wszystko. Aby ułatwić Polakom dokonywanie świadomych wyborów żywieniowych, na opakowaniach produktów własnych umieszczono oznakowanie NUTRI-SCORE – to pięciokolorowa skala od A do E, która w prosty sposób ocenia wartość odżywczą produktu spożywczego. Dodatkowo na wybranych produktach można znaleźć oznakowanie "Porcja DobreGo!". Oznacza to, że produkt jest nie tylko smaczny i bezpieczny, ale również ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Co więcej, opakowania marek własnych tworzone są z materiałów pochodzących w 100 proc. z recyklingu. Na przykład po wypiciu soku WYCISK lub zjedzeniu owsianki FOODINI butelce można dać drugie życie.
Zrównoważony łańcuch dostaw
Każde Centrum Logistyczne ma własny zespół jakości, który weryfikuje dostawy. Dzięki temu produkty marki własnej są dokładnie sprawdzane i analizowane na każdym etapie łańcucha dostaw. Regularnym kontrolom w zakresie jakości poddawanych jest blisko 360 różnych produktów marek własnych oraz tych z oferty Żabka Café. W tym roku oceniono już prawie 10 tys. hot dogów. Sprawdzane są także dokumenty dostawy pod kątem wymogów prawnych, środki transportu, ich warunki sanitarno-techniczne czy temperatura transportu i przechowywania żywności. Oprócz jakości i bezpieczeństwa produktów ważna jest higiena, dlatego Żabka nawiązała współpracę z firmą Ecolab – dostawcą profesjonalnych środków do mycia oraz dezynfekcji. Obecnie ponad 60 proc. franczyzobiorców używa tych środków w swoich sklepach. Kolejnym pomocnym narzędziem jest Asystent Żabka, który pozwolił zoptymalizować pracę z formularzami związanymi np. z kontrolą temperatury, rozmrażaniem produktów czy prowadzonymi zapisami z zabiegów mycia i dezynfekcji. Digitalizacja zapisów prowadzonych dotychczas w formie papierowej – to rozwiązanie w 100 proc. ekologiczne.
Asystent Żabka – pomocnik sprzedawcy
Sieć zapewnia franczyzobiorcom szkolenia, a do tego wdraża procedury, które pozwalają zachować najwyższą jakość produktów i usług. Jedną z nich jest Asystent Żabka – to aplikacja ułatwiająca zarządzanie sklepem. Jak działa? System automatycznie pokazuje, z którego kartonu pobierane są produkty. Dodatkowo kierownik sklepu może zaznaczyć, ile sztuk produktu chce wykorzystać. Co więcej, narzędzie potrafi zidentyfikować osobę, która w danym momencie odpowiedzialna jest za wykonywaną czynność. Po wprowadzeniu numeru identyfikatora produktu pojawiają się informacje dotyczące czasu rozmrażania, warunków przechowywania czy terminu przydatności do spożycia. Pracownicy wiedzą również, po jakim czasie od rozmrożenia mogą wykorzystać dany produkt. Jeżeli minie jego termin ważności, natychmiast trafia on do utylizacji. Wszystko jest monitorowane na bieżąco po to, by posiłki zawsze były świeże i smaczne. Liczy się bowiem nie tylko jakość i standaryzacja, ale przede wszystkim bezpieczeństwo konsumenta.