Największy samolot liniowy zakończył swój dziewiczy lot
Największy samolot pasażerski w świecie
Airbus A380 zakończył swój pierwszy lot komercyjny,
lądując w australijskim Sydney.
25.10.2007 | aktual.: 25.10.2007 11:34
Galeria
[
]( http://wiadomosci.wp.pl/airbus-a380-wystartowal-w-dziewiczy-rejs-6038708926386817g )[
]( http://wiadomosci.wp.pl/airbus-a380-wystartowal-w-dziewiczy-rejs-6038708926386817g )
Airbus A380 wystartował w dziewiczy rejs
Należąca do singapurskich linii lotniczych Singapore Airlines maszyna wyleciała z 455 pasażerami z macierzystego portu lotniczego Changi o godzinie 2.16 czasu polskiego i wylądowała w największym mieście Australii o godz. 9.23 czasu polskiego.
Na pokładzie ważącego ok. 500 ton liniowca, wykonanego w luksusowej wersji, obejmującej stosunkowo małą liczbę miejsc pasażerskich, znajduje się też około 30 członków załogi, w tym czterech pilotów. Najstarszy pasażer Leong Lou Teck ma 91 lat, najmłodszy - 10 miesięcy.
Bilety na pierwszy lot komercyjny były przedmiotem licytacji na cele charytatywne. Uzbierano 1,25 mln dolarów (915 tys. euro), co daje średnią 2650 dol. za jeden bilet. Najwięcej zapłacił Julian Hayward, biznesmen z Sydney, którego bilet powrotny na trasie Singapur - Sydney - Singapur kosztował 73 tys. euro. Najtaniej pewien Austriak, który do Sydney poleciał za zaledwie 400 euro.
Inauguracja A380 nastąpiła dokładnie w 37 lat, 9 miesięcy i 4 dni po pierwszym locie pierwszego szerokokadłubowego samolotu Boeing 747 (21 stycznia 1970), który obecnie został zdetronizowany przez A380 jako największa maszyna pasażerska.
Singapurski A380 wykończony jest szczególnie luksusowo, kosztem mniejszej liczby miejsc pasażerskich, których jest tylko 471, w tym 12 w pierwszej klasie, wyposażonej w łóżka, stoły do pracy i duży ekran. Tymczasem w najoszczędniejszej z planowanych wersji A380, przeznaczonej na turystykę czarterową, ma się pomieścić aż 853 pasażerów.
Europejskie konsorcjum Airbus ma już zamówienia na 189 samolotów- gigantów, złożone przez 16 linii lotniczych, głównie z rejonu Zatoki Perskiej, Azji i Europy. W przyszłym roku odbiorcy mają otrzymać 13 wielkich maszyn, w 2009 roku następne 25, a w 2010 - kolejne 44. Drugi egzemplarz A380 przejdzie w ręce klienta dopiero w początkach przyszłego roku.