Najmłodsze odkrywczynie asteroid
Polscy licealiści odkryli w tegorocznych
kampaniach programu "International Asteroid Search Campaign" już
dziewięć asteroid. To jednak nie koniec sukcesów uczniów polskich
szkół. Tym razem przyszła kolei na gimnazjalistki z Torunia.
Młodzi polscy miłośnicy astronomii podczas wiosennej kampanii programu "International Asteroid Search Campaign" odkryli sześć asteroid. Cierpliwością i dokładnością podczas analizowania zdjęć nadesłanych przez koordynatora programu, Patricka Millera z Holland School of Science & Mathematics w Teksasie, wykazali się wtedy uczniowie XIII Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie i XXVII Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Czackiego w Warszawie oraz uczniowie z toruńskiego X Liceum Ogólnokształcącego z Zespołu Szkół im. prof. Stefana Banacha.
Te same szkoły przystąpiły do poszukiwań w kampanii jesiennej, co zaowocowało nowymi polskimi odkryciami - kolejne trzy planetoidy odkryły już zespoły z warszawskiego "Czackiego" i szczecińskiej "trzynastki". Ponieważ jesienna kampania jeszcze trwa, uczestnicy programu spodziewają się, że polscy uczniowie odnajdą kolejne obiekty - jak dotąd miłośnicy astronomii z Polski znajdują się w światowej czołówce jeśli chodzi o znajdowanie nowych obiektów w ramach programu IASC.
Ostatnie dni przyniosły kolejną rewelacyjną informację - nową asteroidę odkryły uczennice toruńskiego XI Gimnazjum z Zespołu Szkół im. prof. Stefana Banacha. Patrycję Hyjek, Weronikę Jagielską, Anię Wronkę i Olę Zielińską z klasy 2D do udziału w programie IASC namówił nauczyciel fizyki, Bogdan Sobczuk, który opiekuje się także zespołem uczniów polujących na asteroidy z liceum wchodzącego w skład toruńskiego Zespołu Szkół im. prof. Stefana Banacha.
Na początku miałem wiele wątpliwości, nie byłem pewien, czy zaproszenie gimnazjalistek do analizowania zdjęć to dobry pomysł, gdyż dotychczas w kampaniach brali udział starsi uczniowie. Jednak już w trakcie kampanii okazało się, że moje uczennice są niezwykle sumienne i potrafią dokładnie analizować fotografie. Nasza praca wyglądała trochę inaczej niż w przypadku zespołu składającego się z licealistów, których również uczę. Dziewczęta czasem traciły wiarę w sukces, jednak ostatecznie Patrycja, Weronika, Ania i Ola zostały najmłodszymi odkrywczyniami asteroid w Polsce - powiedział Bogdan Sobczuk, nauczyciel fizyki w toruńskim gimnazjum.
O wątpliwościach i trudnych chwila mówią też same gimnazjalistki: Na początku wydawało nam się, że udział w kampanii może być dla nas atrakcyjny jako okazja do poprawienia ocen z fizyki, jednak prawdziwe zainteresowanie programem IASC pojawiło się po wysłuchaniu relacji naszego nauczyciela i kolegów z liceum. Początki nie były łatwe. Najpierw musiałyśmy nauczyć się, jak obsługiwać program wspomagający odnajdywanie asteroid, a potem cierpliwie analizować fotografię po fotografii. Momentami traciłyśmy wiarę, że może nam się udać znaleźć nową planetkę, ale teraz jesteśmy naprawdę szczęśliwe.
W programie IASC uczestniczą obecnie uczniowie m.in. z Polski, Niemiec, Maroka, Japonii i Stanów Zjednoczonych. Wyniki uzyskane przez uczniów w kolejnych kampaniach są przekazywane do Minor Planet Center mieszczącego się na Harwardzie. Ośrodek ten gromadzi dla Międzynarodowej Unii Astronomicznej dane o małych ciałach Układu Słonecznego.
Polskie szkoły uczestniczą w kampaniach IASC w ramach programu EU- HOU, który w Polsce jest koordynowany przez dr. hab. Lecha Mankiewicza, dyrektora Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. W projekcie udostępniane są nowoczesne narzędzia dydaktyczne wspomagające nauczanie przedmiotów ścisłych, jak np. program webkamerkowych obserwacji astronomicznych czy program wykorzystujący zdalnie sterowane teleskopy lub radioteleskopy. Materiały udostępniane są na stronie: http://www.pl.euhou.net .