Najlepsi szóstoklasiści w Małopolsce i na Mazowszu
Ponad 25,3 punktów na 40 możliwych - taki jest średni wynik tegorocznego sprawdzianu szóstokalsistów. Test na koniec podstawówki pisało prawie pół miliona osób w całej Polsce.
16.05.2006 | aktual.: 16.05.2006 13:58
Najwyższe średnie wyniki kwietniowego sprawdzianu dla szóstoklasistów, czyli 26,4 pkt. na 40 możliwych, uzyskano w woj. małopolskim i mazowieckim, a najniższe w Kujawsko-Pomorskiem - 24 pkt.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marek Legutko podkreśla, że średni wynik jest wyższy niż rok temu. Oznacza to, że nauczyciele w podstawówkach są coraz lepsi. Coraz więcej z nich ma też kwalifikacje na egzaminatora. W każdej szkole takich nauczycieli jest średnio dwóch.
Z danych CKE wynika, że maksymalną liczbę punktów (40) uzyskało w kraju blisko 5,5 tys. uczniów. Wynik najczęściej występujący to 33 punkty.
Te wyniki napawają nadzieją, optymizmem - wicepremier, minister edukacji Roman Giertych. Dodał, że wyniki są lepsze niż w latach ubiegłych. Pogratulował szóstoklasistom, ich rodzicom i nauczycielom.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) Marek Legutko podkreśla, że średni wynik jest wyższy niż rok temu. Oznacza to, że nauczyciele w podstawówkach są coraz lepsi. Coraz więcej z nich ma też kwalifikacje na egzaminatora. W każdej szkole takich nauczycieli jest średnio dwóch.
Legutko przypomniał, że w Polsce blisko 70% szkół podstawowych mieści się na wsi, a uczęszcza do nich 41,4% uczniów klas VI.
Podczas testu, przeciętny szóstoklasista zadowalająco opanował czytanie, pisanie oraz umiejętność rozumowania. Najsłabiej uczniom idzie wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
Z "czytania" (sprawdzano umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstu popularnonaukowego, tekstu literackiego, tabeli i mapy) szóstoklasiści średnio otrzymali 7,7 pkt. na 10, czyli 77% możliwych pkt. Najlepiej wypadło czytanie tekstu popularnonaukowego - 83%.
Sprawdzano również umiejętność pisania krótkiej wypowiedzi na zadany temat (w tym roku brzmiał: "Jest człowiekiem pracowitym jak pszczoła, a jego praca służy innym. Opisz taką osobę, opowiedz o jej działaniach i wyjaśnij, dlaczego zasługuje na szacunek"). Wynik krajowy to średnio 69% możliwych pkt.
W "rozumowaniu" sprawdzano: umieszczanie dat w przedziałach czasowych, rozpoznawanie własności figur geometrycznych, ustalanie sposobu rozwiązania zadania, opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego oraz sprawdzanie wyników z warunkami zadania. Wynik krajowy to średnio 4,5 pkt. na 8, czyli 56% możliwych pkt. Najlepiej wypadło umieszczanie dat w przedziałach czasowych - 68%.
W "korzystaniu z informacji" sprawdzano posługiwanie się źródłem informacji, wskazywanie źródła informacji. Wynik krajowy to średnio 2,4 pkt. na 4, czyli 60% możliwych. Najlepiej wypadło wskazywanie źródła informacji - 63%.
W "wykorzystywaniu wiedzy w praktyce" sprawdzano: wykonywanie obliczeń dotyczących temperatury, czasu, długości i powierzchni, wykorzystywanie w sytuacji praktycznej własności liczb. Wynik krajowy to średnio 3,9 pkt. na 8, czyli 49% możliwych. Najlepiej wypadło wykorzystywanie w sytuacji praktycznej własności liczb - 55%.
Wyniki egzaminu we wtorek są przekazywane uczniom klas VI szkół podstawowych. Obok informacji o liczbie punktów z całego testu, uczniowie poznają liczbę punktów, jakie zdobyli za poszczególne umiejętności.
Informacje na temat wyników, wraz ze specjalnym opracowaniem ich - przygotowanym z myślą o uczniach, ich rodzicach i nauczycielach - opublikowane są na stronie internetowej www.cke.edu.pl.
Opracowanie zawiera m.in. omówienie poszczególnych zadań ze sprawdzianu oraz informacje, jakie umiejętności miały on sprawdzić i nad czym uczeń powinien popracować, jeśli dane zadanie rozwiązał słabo.
Sprawdzian dla szóstoklasistów odbył się 4 kwietnia. Przystąpiło do niego ponad 473 tys. uczniów z ponad 13 tys. szkół. Sprawdzian jest powszechny i obowiązkowy, przystąpienie do niego jest warunkiem uzyskania promocji. Wynik sprawdzianu nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do gimnazjum rejonowego, ale w przypadku wyboru innej szkoły brany jest pod uwagę.