Najdziwniejsze telefony na infolinię. "Proszę, by w tramwajach zainstalować piwomaty"
Minęło pięć lat od powstania infolinii Urzędu Miasta Poznania. Mieszkańcy potrafią tu zadzwonić nawet w najdziwniejszej sprawie.
W styczniu 2009 r. uruchomiono miejską infolinię Poznań Kontakt. Od tej pory każdy, kto potrzebuje jakiejkolwiek informacji z Urzędu Miasta, może ją uzyskać, dzwoniąc pod jeden numer: 61 646 33 44. Wcześniej trzeba było dzwonić do konkretnego wydziału Urzędu Miasta, co było uciążliwe nie tylko dla mieszkańców zmuszonych do szukania odpowiedniego numeru, ale także dla urzędników, którym konieczność ciągłego odbierania telefonów utrudniała pracę.
Teraz wszystkich informacji udzielają pracownicy infolinii dyżurujący pod jednym numerem telefonu. Na dodatek aż 21 z 25 pracowników to osoby niepełnosprawne, dla których na ogół nie ma zbyt wielu ofert pracy.
Poznaniacy dzwonią na infolinię z najróżniejszymi pytaniami.
- Pytają o to, gdzie zarejestrować samochód, gdzie zgłosić urodziny dziecka, jak zapłacić podatek od nieruchomości itd. Zakres jest naprawdę bardzo szeroki – opowiada Natalia Kurek, jedna z pracownic infolinii.
Zdarzają się też telefony z dość zaskakującymi problemami i propozycjami. - Kiedyś jeden pan zadzwonił, aby zapytać, dlaczego nikt nie pomyślał o tym, aby w tramwajach zainstalować... piwomaty – wspomina pani Natalia.
Tylko w 2013 r. na infolinii odebrano ponad 320 tysięcy telefonów, a tylko w czerwcu tego roku rozmów było ponad 42 tysiące. To skutek m.in. zamieszania, jakie wzbudziło wprowadzenie systemu PEKA – 35 z 42 tysięcy rozmów dotyczyło właśnie nowej karty komunikacji miejskiej. Ludzie na infolinii szukają pomocy i bardzo słusznie, bo tutaj uzyskają wszystkie odpowiedzi i nie muszą stać w kolejkach do punktów obsługi klienta ZTM.
- Telefony w tej sprawie zaczęły się już w czerwcu – opowiada pani Ania, pracownica infolinii. – Początkowo ludzie pytali o to, jak wyrobić sobie kartę. Teraz pytania dotyczą głównie już korzystania z samego systemu, np. tego, jak doładować kartę przez Internet, jak zasilić tPortmonetkę itd.
Najwięcej telefonów jest rano, około południa jest ich już znacznie mniej. Około godz. 13.30, kiedy odwiedziliśmy siedzibę infolinii, wszyscy dzwoniący byli obsługiwani natychmiast, nikt nie musiał czekać na połączenie z konsultantem.
Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 18.